پنج شنبه 21 / 3 / 1392برچسب:, :: 12:31 ::  نويسنده : ahmad & saman

در سال 1977 آزمایشگاه فرانسیس بیتر نشنال مگنت در آمریکا موفق به ساخت میدان مغناطیسی به قدرت 301 کیلو گاوس ( معادل 30/1 تسلا ) شد.جنس آهنربا بیرونی از ترکیب فوق رسانای نیوبوم-تیتانیوم بود.

 



پنج شنبه 20 / 3 / 1392برچسب:, :: 12:30 ::  نويسنده : ahmad & saman

بلندترین صدای ایجاد شده در آزمایشگاه 210 دسیبل ، در حدود 400 هزار وات صوتی است که در اکتبر 1965 توسط یک بوق 14/63 متری ساخته شده از فولاد و بتون تولید شد.با این توان صدا می توان اجسام جامد را سوراخ کرد.

 



پنج شنبه 19 / 3 / 1392برچسب:, :: 12:29 ::  نويسنده : ahmad & saman


تراشه، مدار یکپارچه، مدار مجتمع یا آی‌سی (به انگلیسی: Integrated circuit یا Chip) به مجموعه‌ای از مدارات الکترونیکی اطلاق می‌گردد که با استفاده از مواد نیمه‌رسانا (عموماً سیلیکون همراه با میزان کنترل شده‌ای ناخالصی) در ابعادی کوچک (معمولاً کمتر از یک سانتی متر مربع) ساخته می‌شود. این مدارات معمولاً شامل دو یا سه نوع دستگاه الکترونیکی می‌باشند: مقاومت، خازن و ترانزیستور (مهم‌ترین آنها ترنزیستور می‌باشد). هر تراشه معمولاً حاوی تعداد بسیار زیادی ترانزیستور می‌باشد که با استفاده از فناوری پیچیده‌ای در داخل یک لایه از سیلیکن همگون و با ضخامتی یکنواخت و بدون ترک تزریق شده‌اند. امروزه تراشه‌ها در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی و بویژه رایانه‌ها در ابعادی گسترده بکار می‌روند. وجود تراشه‌ها مرهون کشفیات بشر درباره نیمه رساناها و پیشرفتهای سریع پیرامون آنها در میانه‌های سده بیستم می‌باشد.

ریزتراشه، ابزاری الکترونیکی است که مانند یک واحد از اجزای ریز بسیار زیادی، به ویژه ترانزیستور، ساخته می‌شود. ریز تراشه داخل یک سوکت، در برد مدار چاپی، قرار می‌گیرد و به دیگر اجزا وصل می‌شود.


یک نمونه مدار مجتمع از اتمل:



پنج شنبه 18 / 3 / 1392برچسب:, :: 12:28 ::  نويسنده : ahmad & saman


بیشترین فرکانسی که تا کنون اندازه گیری شده در آزمایشگاه اداره استانداردهای آمریکا ، از یک نور زرد قابل دید بوده که مقدار آن در حدود 520 میلیارد هرتز است.

 



پنج شنبه 17 / 3 / 1392برچسب:, :: 12:27 ::  نويسنده : ahmad & saman

قویترین جریان الکتریکی در آزمایشگاه علمی لوس آلاموس در ایلات نیو مکزیکو و بوسیله یک بانک خازنی متشکل از 4032 خازن ایجاد شده است.در اثر اتصال همزمان این خازن ها در ظرف چند میکروثانیه جریانی معادل دو برابر کل جریان های الکتریکی در روی زمین تولید شد.

 



پنج شنبه 16 / 3 / 1392برچسب:, :: 12:24 ::  نويسنده : ahmad & saman


اتمل (به انگلیسی: Atmel)نزدک: ATML یک شرکت تولیدکنندهٔ نیمه هادیها ست که در سال ۱۹۸۷ تاسیس شده است. تمرکز آن روی راه حلهای در سطح سیستم حول میکروکنترلرهای فلش است. از جمله تولیدات آن میکروکنترلر AVR است.

 



پنج شنبه 15 / 3 / 1392برچسب:, :: 12:22 ::  نويسنده : ahmad & saman


بالاترین اختلاف پتانسیل که در محیط آزمایشگاه به دست آمده 32 میلیون ولت است که در 17 می 1979 در موسسه نشنال الکترواستاتیکس در ایالات تنسی در ایالات متحده ایجاد شد.



پنج شنبه 14 / 3 / 1392برچسب:, :: 12:18 ::  نويسنده : ahmad & saman

یکی از ایده های جدید تولید انرژی ، انتقال انرژی خورشیدی از سطح ماه بصورت بی سیم است .
اصول اولیه این طرح توسط دکتر دیوید کریسول ( Dr. David Criswell ) محقق دانشگاه هوستون تگزاس و مدیر موسسهSpace Systems Operations ارائه شده است .
براساس این طرح ، ابتدا مجموعه ای بسیار وسیع از سلولهای خورشیدی بر سطح ماه ( که همیشه به طرف زمین است ) قرار داده میشوند تا نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند .

سپس انرژی الکتریکی حاصله به یک فرستنده مایکروویو ارسال میشود تا به امواج رادیویی در فرکانس 2.5 گیگاهرتز تبدیل شده و از آنجا بوسیله آنتنهای با پهنای بیم ( beam ) بسیار باریک بطرف زمین ارسال گردد .
در سطح زمین این امواج الکترومغناطیسی پرقدرت بوسیله آرایه های بسیار بزرگ ( very large array ) از آنتنهای مایکروویو دریافت شده و دوباره به انرژی الکتریکی تبدیل میشوند .

همچنین بخشی از این امواج توسط ماهواره های مخصوصی که در اطراف کره زمین قرار خواهند گرفت به نقاط دیگر کره زمین که در دید مستقیم ماه نمی باشند منعکس میشوند در واقع تبدیل انرژی الکتریکی به امواج الکترومغناطیسی این امکان را میدهد تا انرژی بصورت بی سیم از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل شود و در نقطه مقابل پس از دریافت امواج الکترومغناطیسی با انجام عمل عکس ، انرژی الکتریکی مجدداً تولید گردد ( به این روش اصطلاحاً power beaming میگویند) .

تقریباً اساس تمام سیستمهای انتقال برق بدون سیم بر همین پایه استوار است . البته واضح است که بازدهی چنین سیستمهایی در مقایسه با انتقال برق در خطوط برق بسیار پایین است چون مقدار زیادی از انرژی در تبدیل برق به امواج الکترومغناطیسی و بالعکس تلف میشود و بعلاوه مقداری از انرژی موجود در امواج نیز در فرآیند تشعشع و انتقال در محیط ( اتمسفر زمین ) به هدر خواهد رفت .

با این وجود ، دکتر کریسول در مقالات مختلفی که ارائه کرده ( منجمله مقاله 1 و مقاله 2 ) بصورت تحلیلی به این مسائل اشاره کرده و با محاسبات مختلف ادعا نموده است که میزان انرژی تولید شده با احتساب تمام این تلفات و مخارجی که صرف ساخت و نصب تجهیزات خواهد شد باز مقرون به صرفه خواهد بود و تنها به کسری از یک سنت برای تولید یک کیلو وات بر ساعت برق خواهد رسید .

البته دانشمندان ناسا نیز ایده های مشابهی مثل قرار دادن مجموعه ای از سلولهای خورشیدی و یا حتی صرفاً صفحه های منعکس کننده نور در مدار کره زمین ارائه کرده اند که بحث بر سر اینکه کدام روش مناسبتر است هنوز ادامه دارد.

(منبع : http\\newtmemicroblog.info )



پریز‌های معمولی برق، به وسیله‌ی تراشه‌های جدید ساخته‌شده توسط شرکت Matsushita، می‌توانند به‌عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با اینترنت پر‌سرعت در خانه‌ها استفاده شوند و مصرف‌کنندگان را از کابل‌های Ethernet و دردسر اتصال به شبکه‌های wireless، نجات دهند. پریز‌های معمولی برق، به وسیله‌ی تراشه‌های جدید ساخته‌شده توسط شرکت Matsushita، می‌توانند به‌عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با اینترنت پر‌سرعت در خانه‌ها استفاده شوند و مصرف‌کنندگان را از کابل‌های Ethernet و دردسر اتصال به شبکه‌های wireless، نجات دهند.

Matsushita ، پس از معرفی این فناوری جدید، اعلام کرده‌است که از این پس مصرف‌کنندگان خواهند توانست از سیم‌های برق در خانه‌ها نه‌تنها برای انتقال الکتریسیته، بلکه برای انتقال داده نیز استفاده کنند. به این ترتیب دستگاه‌های جدیدی که تراشه‌های ساخت Matsushita در آنها تعبیه شده‌اند، می‌توانند از طریق ارتباط دو‌شاخه با پریز‌های معمولی، به شبکه‌های اینترنت پر‌سرعت متصل شوند.
گفتنی‌است که این فناوری قبلا نیز در بعضی جاها از جمله در آمریکا وجود داشته است، اما سیستم Matsushita، از این جهت منحصر‌به‌فرد است که می‌تواند اطلاعات را با سرعتی بسیار زیاد، تا 170 مگا‌بیت در ثانیه، یعنی سرعتی بیشتر از Ethernet، منتقل کند.
Matsushita همچنین خانه‌ای رویایی را برای‌ مصرف‌کنندگان به‌تصویر کشیده‌است که در آن همه‌ی اعضای خانواده قادر خواهند‌بود فیلم‌هایی با کیفیت بسیار بالا را در هر اتاق خانه که‌ یک پریز برق در آن موجود باشد، دانلود کرده و مشاهده کنند.
با اتصال دستگاه‌های ویژه‌ی ساخت این شرکت به پریز برق، تنها کاری که مصرف‌کنندگان باید انجام دهند، وصل کردن تلویزیون یا دیگر دستگاه‌ها به پریز، برای اتصال فوری به اینترنت پر‌سرعت است، که امکان ارسال اطلاعات online را بسیار سریع‌تر از اتصال از طریق مودم، فراهم خواهد ساخت.
Matsushita امیدوار است که یخچال‌ها، تلویزیون‌ها و و دستگاه‌های دیگری را که این تراشه‌ها در آن‌ها نصب شده‌باشند، تولید کند. چنین یخچال‌هایی، این امکان را به مصرف‌کنندگان خواهند داد که از طریق تلفن‌همراه و یا laptopهای خود به آنها متصل شوند و مثلا موجودی تخم‌مرغ در یخچال را چک کنند، و یا دستگاه‌های برقی نظیر ماشین لباس‌شویی، کولر و...را از بیرون خانه خاموش یا روشن کنند.



دو شنبه 12 / 3 / 1392برچسب:, :: 21:39 ::  نويسنده : ahmad & saman

آشكار ساختن ساختار ژنتيك و كشف منشاء استيكى كه جلوى ما گذاشته اند تا نوش جان كنيم...اتحاد الكترونيك و بيولوژى مى تواند حيطه هاى متنوعى چون پزشكى، علوم تغذيه، يا علوم دفاعى را دستخوش انقلاب سازد. سرعت پيشرفت ما آنچنان زياد است كه خطر زير پا گذاشتن اخلاقيات واقعاً وجود دارد.گرى هوپر عضو انجمن بيوتكنولوژى كه كارهاى ميليون دلارى برعهده دارد، با صداى خشن، عينك كوچك هيئت كالين پاول خطاب به همكارانش كه همگى مثل او قدشان حدود دو متر است، مى گويد: «بچه ها، بجنبيد! اگر اين كار را نكنيم، چينى ها جاى ما خواهند كرد!»

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان