دو شنبه 3 / 3 / 1392برچسب:, :: 21:4 ::  نويسنده : ahmad & saman

روغن ترانسفورماتورهای قدرت نقش بسیار مهمی در عملكرد ترانسفورماتورها دارند. نقش عایق كنندگی، خنك كنندگی و تشخیص عیب از جمله مهمترین وظایف روغن می باشند. با پیرشدن ترانسفورماتور ، روغن این دستگاه بعضی از خصوصیات شیمیایی و الكتریكی خود را از دست می دهد. از جمله مهمترین این خصوصیات می توان به خصوصیات الكتریكی كه حائز اهمیت می باشند، اشاره نمود.
دلایل اصلی كه روغن ترانسفورماتورهای قدرت را دچار مشكل می نمایند عبارتند از:
۱) افزایش ذرات معلق در روغن
۲) وجود آب به مقدار زیاد در روغن
۳) وجود آلودگی های شیمیایی مانند اسیدیته و...

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


محققان در ایرلند با استفاده از نانوسیم سیلیکونی موفق به ساخت اولین ترانزیستور بدون اتصال شده‌اند.

طبق گفته این محققان این افزاره که ایده آن اولین بار در سال 1925 داده شده ولی تاکنون ساخته نشده است، خواص الکتریکی نسبتاً اید‌ه‌آلی دارد. این افزاره در مقایسه با ترانزیستورهای مرسوم امروزی، به صورت بالقوه می‌تواند سریع‌تر و با توان کمتر کار کند.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از نانو ترانزیستور‌های امروزی دارای اتصالات نیمه‌رسانا می‌باشند. معمول‌ترین نوع اتصال، اتصال p-n است که به‌وسیلة تماس بین یک قطعه سیلیکونی نوع p و یک قطعه سیلیکونی نوع n تشکیل می‌شود. در قطعه نوع p، سیلیکون برای ایجاد حفره‌های اضافی با ناخالصی‌ها دوپ می‌شود و در قطعه نوع N، سیلیکون برای ایجاد الکترون‌های اضافی با ناخالصی‌ها دوپ‌ می‌شود.

تعداد ترانزیستورها روی یک میکروتراشه سیلیکونی منفرد به طور فزاینده‌ای در حال افزایش می‌باشد و از سال 1970 تاکنون از چندصد به چندین بیلیارد رسیده است. در نتیجه ترانزیستورها به قدری ریز شده‌اند که ایجاد اتصالات با کیفیت در آنها به شدت مشکل شده است. در عمل تغییر غلظت دوپ‌کننده‌ی یک ماده‌ی در فصول کمتر از حدود 10 نانومتر بسیار مشکل است.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 21 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:43 ::  نويسنده : ahmad & saman

روغن نمای مغناطسی

روغن در ترانسفورماتورهای روغنی به عنوان پر حجم ترین عایق و خنک کننده استفاده شده شده است که ضروریست سطح آن همواره در سطح مجاز نگه داشته شود . روغن نماها به منظور نشان دادن سطح روغن در ترانسها به کار میروند .

طراحهی آنها طوری است که بتوانند در شرایط 110 درجه سانتی گراد و 0.5 بار (بصورت فشار یا خلا) به عملکرد عادی خود ادامه دهند. ساختمان روغنها متشکل از دو قسمت نشانگر و فلنچ می باشند که توسط پیچ بهم متصل هستند هر کدام از قسمتهای اصی شامل بخشهای زیر می باشند.

نشانگر : بدنه اصلی،صفحه مدرج،عقربه ،طلق،فلنچ: بدنه اصلی، اهرم، شناور، و کوپلینگ مغناطیسی

درجه روغن نما

با توجه به شرایط کاربرد روغن برای ساخت اقلب قسمتهای بیرونی آن از آلومینیوم استفاده شده است و قسمتهایی که در معرض نور خورشید ویا روغن ترانسفورماتور قرار دارند از مواد مقاوم در شرایط مذکور ساخته شده اند.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 14 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:25 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

سیستم های انتقال AC انعطاف پذیر که به FACTS معروف می باشند مفهوم و ایده جدیدی است که برای تقویت کنترل پذیری و توسعه ظرفیت انتقال شبکه ها، بکارگیری و استفاده از کنترل کننده ها و ادوات الکترونیک قدرت را توصیه و تشویق می نمایند. در واقع سیستم های FACTS قادر هستند که پارامترها و مشخصه های خطوط انتقال مانند امپدانس سری، امپدانس شانت، زاویه فاز که بعنوان محدودیت اصلی بر سر راه افزایش ظرفیت شبکه عمل می نمایند، کنترل کنند.
ایده اساسی که پشت مفهوم FACTS وجود دارد توانا نمودن سیستم انتقال از طریق فعال نمودن عناصر و اجزاء آن می باشد. در واقع FACTS دارای نقش اساسی در افزایش انعطاف پذیری انتقال توان و امنیت پایداری دینامیک سیستم های قدرت می باشد. کنترل کننده های FACTS با بکارگیری کنترل کننده های پر سرعت الکترونیک قدرت امکانات و قابلیت های زیر را برای سیستم قدرت ایجاد می نمایند.
 
برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...
 

 



ادامه مطلب ...


شنبه 13 / 8 / 1391برچسب:, :: 19:47 ::  نويسنده : ahmad & saman

سيم پيچها :

سيم پيچها ي ترانسفورماتور كه در واقع از مهمترين قسمتهاي يك ترانسفورماتور مي باشند از مقداري هادي تشكيل شده كه با فرم مناسبي پيچيده شده و حلقه هاي مختلف آن نسبت به يكديگر عايق شده و بنحو مناسبي كه نسبت به يكديگر و همچنين هسته عايق باشند روس ستونهاي هسته قرار مي گيرند.
معمولاً در ترانسفورماتورهاي سه فازه سيم پيچهاي مختلف هر فاز در روي ستون مربوطه به نحوي قرار مي گيرند كه متحد المركز بوده و بعلاوه بلحاظ تكنيكي حتي المقدور سيم پيچهاي نزديك به هسته داراي ولتاژ كمتري باشند . جنس هاديهاي سيم پيچها معمولاً مس و يا در مواردي آلومينيوم مي باشد سيم پيچها بايستي در مجموع داراي خصوصيات زير باشند :
1- استحكام مكانيكي در مقابل نيروهاي ناشي از اتصال كوتاه
2- مقاوت حرارتي در مقابل حرارت حاصله ناشي از اتصال كوتاه و حالت كار عادي
3- استحكام عايقي مناسب
4- حداكثر هدايت الكتريكي و يا به عبارت ديگر حداقل تلفات ( مقاومت )

 
 

 

  

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...




ادامه مطلب ...


جمعه 1 / 8 / 1391برچسب:, :: 18:54 ::  نويسنده : ahmad & saman

تانك ترانسفورماتور در واقع ظرفي است كه اجزاء اصلي ترانسفورماتورمانند هسته و سيم پيچها داخل آن قرار مي گيرند از نظر سهولت و امكانات مورد نياز براي قرار دادن مجموعه هسته و سيم پيچي داخل تانك و يا خارج نمودن آن Untanking , Tanking معروف مي باشند دو طرح مختلف براي تانكها وجود دارد كه هر يك نسبت به ديگري داراي مزايا و معايبي مي باشند .

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 11 / 7 / 1391برچسب:, :: 10:51 ::  نويسنده : ahmad & saman
 

سیستمONAN   (روغن طبیعی – هوا طبیعی) :  

در این سیستم ، هوا به طور طبیعی با سطح خارجی رادیاتورهای در تماس است و رادیاتورها به طور طبیعی با هوا خنک می شوند . همچنین گردش روغن در ترانسفورماتور نیز به طور طبیعی صورت می گیرد ؛ یعنی روغن گرم بالا می رود و روغن سرد ، جای آن را می گیرد .این نوع سیستم خنک کنندگی مختص ترانسفورماتورهای با قدرت کم است ؛ زیرا با افزایش قدرت ترانسفورماتور ، حرارت سیم پیچ ها زیاد می شود و روغن باید با سرعت بیشتری در تماس با هوای بیرون قرار گیرد و عمل خنک کنندگی با سرعت بیشتری انجام شود . از این نوع سیستم برای ترانسفورماتورهای قدرت تا MVA 30  مورد استفاده قرار می گیرد . 

 سیستم ONAF (روغن طبیعی – هوا اجباری) :  

در این سیتم ، گردش روغن در داخل ترانسفورماتور به طور طبیعی صورت می گیرد ؛ ولی فن های نصب شده روی بدنه رادیاتورها ، سرعت تماس هوای خارج با بدنه رادیاتور را افزایش می دهد . لذا روغن سریعتر خنک می شود و طبعاً می توان توان ترانسفورماتور را بالا برد . دمیدن هوا توسط فن ها می تواند به طور مداوم یا با فاصله تناوبی انجام شود ؛ بدین صورت که عملکرد فن می تواند تابعی از درجه حرارت روغن

داخل ترانسفورماتور باشد و هنگامی که دمای روغن از حد معینی افزایش یافت ، فن ها به طور خودکار وارد مدار می شوند . البته هنگامی که درجه حرارت محیط خیلی بالا باشد ، ترانسفورماتور می تواند بدون سیستم فن و با خنک شدن طبیعی ، تقریباً تا دو سوم  توان نامی خود کار کند و در صورتی که بخواهیم با توان نامی کار کند ، باید فن ها شروع به کار کنند . این نوع سیستم خنک کنندگی به طور وسیعی در ترانسفورماتورهای قدرت با توان بین 30 تا 60 مگا ولت آمپر مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستمONAN   (روغن طبیعی – هوا طبیعی) :

در این سیستم ، هوا به طور طبیعی با سطح خارجی رادیاتورهای در تماس است و رادیاتورها به طور طبیعی با هوا خنک می شوند . همچنین گردش روغن در ترانسفورماتور نیز به طور طبیعی صورت می گیرد ؛ یعنی روغن گرم بالا می رود و روغن سرد ، جای آن را می گیرد .این نوع سیستم خنک کنندگی مختص ترانسفورماتورهای با قدرت کم است ؛ زیرا با افزایش قدرت ترانسفورماتور ، حرارت سیم پیچ ها زیاد می شود و روغن باید با سرعت بیشتری در تماس با هوای بیرون قرار گیرد و عمل خنک کنندگی با سرعت بیشتری انجام شود . از این نوع سیستم برای ترانسفورماتورهای قدرت تا MVA 30  مورد استفاده قرار می گیرد . 

سیستم ONAF (روغن طبیعی – هوا اجباری) :

در این سیتم ، گردش روغن در داخل ترانسفورماتور به طور طبیعی صورت می گیرد ؛ ولی فن های نصب شده روی بدنه رادیاتورها ، سرعت تماس هوای خارج با بدنه رادیاتور را افزایش می دهد . لذا روغن سریعتر خنک می شود و طبعاً می توان توان ترانسفورماتور را بالا برد .

دمیدن هوا توسط فن ها می تواند به طور مداوم یا با فاصله تناوبی انجام شود ؛ بدین صورت که عملکرد فن می تواند تابعی از درجه حرارت روغن داخل ترانسفورماتور باشد و هنگامی که دمای روغن از حد معینی افزایش یافت ، فن ها به طور خودکار وارد مدار می شوند . البته هنگامی که درجه حرارت محیط خیلی بالا باشد ، ترانسفورماتور می تواند بدون سیستم فن و با خنک شدن طبیعی ، تقریباً تا دو سوم  توان نامی خود کار کند و در صورتی که بخواهیم با توان نامی کار کند ، باید فن ها شروع به کار کنند .

این نوع سیستم خنک کنندگی به طور وسیعی در ترانسفورماتورهای قدرت با توان بین 30 تا 60 مگا ولت آمپر مورد استفاده قرار می گیرد . 

سیستم OFAF (روغن اجباری – هوا اجباری) :

در این سیستم ، گردش روغن در داخل ترانسفورماتور به کمک فن ، سرعت داده می شود تا انتقال حرارت با سرعت بیشتری انجام گیرد . فن های هوا نیز بدنه رادیاتورها را در تماس بیشتری با هوا قرار می دهند تا روغن را سریعتر خنک کنند . در این سیستم با توجه به سرعت بسیار بالای خنک کنندگی سیم پیچ ها ، می توان قدرت نامی ترانسفورماتور را به مقدار قابل توجهی افزایش داد . لازم به ذکر است که عموماً از این نوع سیستم خنک کنندگی در ترانسفورماتورهای با توان بیش از MVA 60 استفاده می شود . 

سیستم OFWF  (روغن اجباری – آب اجباری) :

در این سیستم ، ابتدا روغن توسط پمپ از بالای ترانسفورماتور وارد رادیاتور می شود تا پس از عبور از آن ، از پایین رادیاتور وارد ترانسفورماتور گردد . در رادیاتور ، آب خنک کنندگی هم در توسط پمپ در خلاف مسیر روغن در رادیاتور عبور می کند که باعث کاهش دمای روغن می شود . از این نوع سیستم در ترانسفورماتورهای با توان بیش از MVA 60 مورد استفاده قرار می گیرد . 

سیستم ODWF (روغن اجباری در سیم پیچ و هسته – آب اجباری) :

در ترانسفورماتورهای با قدرت های بسیار بالا ، به منظور کاهش هرچه بیشتر دمای سیم   پیچ ها و هسته باید روغن را توسط پمپ ها ، با فشار و جهت مناسب از قسمت تحتانی تانک ترانسفورماتور به داخل سیم پیچ ها و هسته هدایت نمود . همچنین مشابه روش قبل ، با استفاده از رادیاتور و چرخش روغن در داخل آن و به واسطه تماس غیر مستقیم با آب خنک کنندگی ، دمای روغن به مقدار مورد نظر کاهش می یابد .



چهار شنبه 10 / 7 / 1391برچسب:, :: 10:45 ::  نويسنده : ahmad & saman
 

مقدمه:

ترانس های قدرت در کارخانه سازنده تست اساسی شده و با ولتاژ های در حد نامی و بیشتر و جریانهای بزرگ، تست میشوند اما پس از حمل ترانس به مقصد جهت بررسی و تائید صحت عملکرد ترانس و نداشتن هر نوع عیب در زمان بهره برداری ، تستهایی بروی آن در محل (پست) با وسایل اندازه گیری دقیق اما قابل حمل ونقل انجام میشود که به اختصار در زیر آمده است: 

1-     ۱-تست نسبت تبدیل :(RATIO)

 در این تست با دادن ولتاژ به اولیه یا ثانویه ترانس ، ولتاژ طرف مقابل را به دقت اندازه گیری می کنند.در ترانسهای قدرت کاهنده معمولا طرف اولیه را ولتاژ 380 ولت می دهند و در ثانویه ولتاژ بین 110 تا 180( در تراسهای 20/63 کیلو ولت )بسته به ترانس و تپ های آن اندازه گیری خواهد شد. 

2- تست پیوستگی تپ چنجر(TAP CONTINUE)

در این تست به اولیه ولتاژ 380 داده و در طرف ثانویه ولت مترهای آنالوگ دقیق قرار داده و در زمان تغییر تپ ها انحراف عقربه در هر سه فاز را بررسی کرده تا بقول معروف عقربه پس نزند . در زمان تغییر تپ میبایست به ترتیب زیر عمل نمود.

    1-2....1-2-3....2-3-4....3-4-5 و... یعنی یک پله پائین ودو پله بالا (در روند افزایشی تپ )

     

3- تست مقاومت عایقی : (MEGGER)

این تست را به کمک دستگاه میگر انجام می دهند و در زمانهای 15 ثانیه و60 ثانیه و5 دقیقه و 10 دقیقه اندازه گیری میکنند. اندازه گیری به قرار زیر است:

LV/HV  

HV +E/LV

LV+E/HV

در این تست سرهای اولیه اتصال کوتاه میشود و همینطور در ثانویه.(بهتر است در مرحله اول انجام شود)

  

4- تست جریان بی باری :(NO_LOAD)

 در این تست با دادن ولتاژ به اولیه و در صورتی که ثانویه مدار باز است جریان آنرا با آمپر متر دقیق اندازه گیری می کنیم . برای ثانویه هم به همین منوال است . در اتصال ستاره نسبت آمپر های سه فاز 1-0.8-1 و در اتصال مثلث 1-1-1.3 است. 

5- تست شار مغناطیسی : (flow)

در این تست با دادن ولتاژ تک فاز به سر های هر فاز و نول (در اتصال ستاره ) جریان هر فاز را اندازه گیری و ولتاژ سیم پیچ طرف مقابل را می خوانیم. 

6- تست گروه برداری :(VECTOR GROUP)

در این تست سرهای مشابه ،در یک فاز را اتصال کوتاه کرده (مثلا U-u) و ولتاژ سه فاز را تزریق میکنیم و ولتاژ را برای تمای سرها نسبت به هم میخوانیم. 

7- تست اتصال کوتاه :(SHORT CIRCUIT)

این تست را با اتصال کوتاه کردن در ثانویه انجام میدهیم و جریان در اولیه و ثانویه را پس از وصل ولتاژ 380 به اولیه قرائت و ثبت میکنیم. 

8- تست مقاومت اهمی :(RESISTANCE)

در این تست ولتاژ دی سی (مثلا 12 ولت ) را به سرهای هر فاز با سر نول در اتصال ستاره و هر دو فاز در اتصال مثلث تزریق کرده و جریان عبوری را اندازه گیری میکنیم.(این تست بهتر است در آخرین مرحله انجام گیرد) 

9- تست تانژانت دلتا :(TAN- DELTA)

 

در این تست با دستگاه مخصوص این تست حالتهای مختلف در ترانس را میشود بررسی نمود و ظرفیت خازنی بین هر نقطه از ترانس را اندازه گیری کرد.



یک شنبه 26 / 6 / 1391برچسب:, :: 17:37 ::  نويسنده : ahmad & saman
 

اصولاً در ترانسفورماتورها بین ولتاژ اولیه و ثانویه ، اختلاف فازی حاصل می شود که مقدار آن ، بستگی به طریقه اتصال بین سیم پیچ های مختلف داخل ترانسفورماتور دارد . پس ابتدا باید نحوه اتصالات سیم پیچ های اولیه و ثانویه را مشخص نمود .

برای مشخص نمودن اتصالات سیم پیچ های ترانسفورماتور از حروف اختصاری استفاده می شود . به این ترتیب که اتصال ستاره با Y ، اتصال مثلث با D و اتصال زیگزاگ را با Z نشان می دهند . در ضمن اگر اتصال مورد نظر در طرف فشار قوی باشد ، با حروف بزرگ  و اگر در طرف فشار ضعیف باشد ، با حروف کوچک نمایش می دهند ؛ مثلاً اتصال ستاره – ستاره با Yy و یا اتصال مثلث – زیگزاگ با Dz مشخص می شود ( لازم به ذکر است که حروف معرف اتصال طرف ولتاژ بالا یا فشار قوی ، در ابتدا ، و حروف معرف اتصال طرف ولتاژ پایین ، بعد از آن قرار می گیرد ) . حال اگر در طرف ستاره یا زیگزاگ ، مرکز ستاره یا زیگزاگ ، زمین شده باشد ، متناسب با اینکه اتصال مربوطه در طرف ولتاژ بالا یا پایین باشد ، به ترتیب از حروف N یا n استفاده می شود ؛ مثلاً Yzn یعنی اتصال ستاره – زیگزاگ که مرکز زیگزاگ ، زمین شده است و اتصال ستاره در طرف ولتاژ بالا ، و زیگزاگ در طرف ولتاژ پایین است . 

 

بعلاوه در ترانسفورماتورها ، هر فاز اولیه با فاز مشابه اش در ثانویه ، اختلاف فاز مشخصی دارد که جزء خصوصیات آن ترانسفورماتور به شمار می آید ؛ مثلاً ممکن است این زاویه 0، 30 ، 150 ، 180 و ... باشد . برای آنکه زاویۀ مذکور ، اختلاف فاز را برای هر ترانسفورماتور مشخص نمایند به صورت مضربی از عدد 30 تبدیل می کنند و مضرب مشخص شده را در جلوی حروف معرف اتصالات طرفین ترانسفورماتور می آورند . مثلاً مشخصه YNd11 بیانگر اتصال اولیه ستاره با مرکز ستاره زمین شده و ثانویه ، مثلث است که اختلاف زاویه بین اولیه و ثانویه برابر 330 می باشد . به این عدد گروه ترانسفورماتور می گویند .

به طور کلی مطابق استاندارد IEC76-4 ، نوع اتصالات ترانسفورماتورها می تواند مطابق یکی از اعداد 11،10،8،7،6،5،4،2،1،0 باشد .   

 

اصولاً اتصالات ترانسفورماتورها به چهار دستۀ مجزا تقسیم می شوند که عبارتند از :

1.     دستۀ یک : به ترانسفورماتورهایی گفته می شود که دارای گروه 0،4 یا 8 هستند .

2.     دستۀ دوم : به ترانسفورماتورهایی گفته می شود که دارای گروه 2،6 یا 10 هستند .

3.     دستۀ سوم : به ترانسفورماتورهایی گفته می شود که دارای گروه 1 یا 5 هستند .

4.     دستۀ چهارم : به ترانسفورماتورهایی گفته می شود که دارای گروه 7 یا 11 هستند .

اما دو موضوع مهم در گروه و اتصال ترانسفورماتورها ، تعیین گروه آنها با توجه به نوع اتصال ، و یا یافتن نوع اتصال سیم پیچ ها با توجه به دانستن گروه ترانسفورماتور می باشد .




شنبه 15 / 6 / 1391برچسب:, :: 18:15 ::  نويسنده : ahmad & saman

ترانسفورماتورهای قدرت غوطه ور در روغن با توجه به حجم وبزرگی ترانسفورماتور ها مقدار زیادی  روغن در تانک آنها وجود دارد که برای ترانسهای  با قدرت بالا  بیش از ۵۰۰ بشکه روغن مصرف میگردد به دلایل مختلف روغن ترانسفورماتور احتیاج به تصفیه فیزیکی دارد که در بخش های قبلی توضیحات آن آورده شده بنا بر این در اینجا  فقط نحوه فیلتر اسیون ورعایت استانداردها  گفته شده است.

برای مشاهده ی کامل این متن لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


اهمیت ترانسفورماتور به دلیل قیمت بالا و اهمیت رفع سریع عیوب ترانسفورماتور شامل آسیب ها به قسمت های سالم ترانسفورماتور ، خطر انفجار و آسیب کلی به ترانسفورماتور و افزایش عمر ترانسفورماتور و پیری عایق آنها از جمله مواردی است که باید با حفاظت های صحیح از آنها جلوگیری کرد .

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 4.4 مگابایت
تعداد صفحات: 97 صفحه



ترانسفورماتور های جریان و نقش آن ها  در حفاظت ترانسفورماتور ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

شناخت دقیق و مطالعه روی دستگاه های اندازه گیری باعث دقت بیشتری در نحوه حفاظت و طراحی مدارات جهت حفاظت این دستگاه گران قیمت خواهد شد .

بنابراین در این بخش ضمن آشنایی با ترانسفورماتور های اندازه گیری و نقش آن ها در حافظت ترانسفورماتور مطالب مفیدی ارائه شده است .

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 3.5 مگابایت
تعداد صفحات: 67 صفحه



تأثیر نصب سایبان بر عملکرد ترانسفورماتورهای توزیع در شرایط آب و هوایی اهواز

یکی از مشکلات مهم شبکه توزیع برق گرم شدن بیش ازحد ترانسفورماتورهای توزیع در هنگام تابستان و خراب شدن آنها میباشد. دوره عمر ترانسفورماتور به شدت تحت تأثیر افزایش درجه حرارت سیم پیچها و افزایش درجه حرارت روغن آن است. در محیط با دمای پایین و در ۶۰بار نامی، ترانسفورماتور میتواند عمر بسیار طولانی داشته باشد.

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 3.77 مگابایت
تعداد صفحات: 7 صفحه



جمعه 22 / 12 / 1390برچسب:, :: 12:5 ::  نويسنده : ahmad & saman

بر اثر اعمال ولتاژ به سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور هسته به حال اشباع رفته در نتیجه باعث افزایش رلوکتانس و به ندبال آن کاهش اندوکتانس مدار شده و نهایتا جریان قابل توجهی توسط ترانسفورماتور کشیده میشود ، این پدیده که به جریان هجومی مغناطیس کننده ترانسفورماتور ها معروف است ، درلحظات اولیه برقدار شدن از سال ها قبل به صورت یه مسئله در طراحی و استعمال رله های دفرانسیل ترانس ها مطرح بوده است ، زیرا دامنه بزرگ ها میتواند باعث قطع غیر لزوم مدار ترانس ها گردد . این جریان تنها در طرف اولیه ترانس ها اتفاق می افتد و باعث میشود که رله دیفرانسل آن را به صورت خطای داخلی ببیند . با تحلیل و آنالیز جریان هجومی درمیابیم که این جریان دارای هارمونی دومی میباشد که دامنه آن بیش از سایر هارمونیک های موجود است که با استفاده از وسایل تشخیص هارمونیک دوم میتوان در صورت برقدار نمودن ترانسفورماتور های قدرت از قطعی ناخواسته در آنها جلوگیری نمود. در سیستم های قدرت متناوب شکل موج ولتاژ و شار تقریبا به صورت توابعی سینوسی از زمان هست که در ادامه بحث به مشخصه و مدل کلی مدار مغناطیسی پرداخته شده است .

پارامتر های موثر بر جریان هجومی ، شامل سطح مقع آهن هسته ، تحریک اسمی ، تعداد دور ها ، ابعاد سیم پیچ ها ، مشخصه ورق های مغناطیسی ، شامل پسماند و اشباع ، شرایط آهن هسته و مقدار ولتاژ متناوب در لحظه کلید زنی


برای دانلود این مقاله ی مفید بر روی دریافت فایل کلیک نمائید

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 221 کیلوبایت
تعداد صفحات: 11 صفحه

 



جمعه 21 / 12 / 1390برچسب:, :: 11:26 ::  نويسنده : ahmad & saman

باتوجه به تنوع خطاها در ترانسفورماتور و ارزش اقتصادی و اهمیت آن در شبکه طیف گسترده ای از حفاظت های مختلف جهت ترانسفورماتور در نظر گرفته می شود که بطور معمول شامل موارد به شرح مقاله می باشد...

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 11.8 مگابایت
تعداد صفحات: 142 صفحه

 



جمعه 17 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:30 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای بدست آوردن تعداد دور سیم پیچ در اولیه و ثانویه ترانسفورماتور های کوچک لازم است ابتدا حجم هسته انتخاب نموده و با کمک روابط ریاضی  و استفاده از منحنی مقدار چگالی جریان را بدست آورد . در این رابطه نرم افزار های مختلفی موجود دارد که بدون انجام محاسبات ، به کنک داده های ورودی تعداد دور سیم پیچ و قطر آن و همچنین مقدار آمپر مجاز و توان ترانسفورماتور بدست می آید .

حجم فایل: 1.03 مگابایت



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان