شنبه 13 / 8 / 1391برچسب:, :: 19:47 ::  نويسنده : ahmad & saman

سيم پيچها :

سيم پيچها ي ترانسفورماتور كه در واقع از مهمترين قسمتهاي يك ترانسفورماتور مي باشند از مقداري هادي تشكيل شده كه با فرم مناسبي پيچيده شده و حلقه هاي مختلف آن نسبت به يكديگر عايق شده و بنحو مناسبي كه نسبت به يكديگر و همچنين هسته عايق باشند روس ستونهاي هسته قرار مي گيرند.
معمولاً در ترانسفورماتورهاي سه فازه سيم پيچهاي مختلف هر فاز در روي ستون مربوطه به نحوي قرار مي گيرند كه متحد المركز بوده و بعلاوه بلحاظ تكنيكي حتي المقدور سيم پيچهاي نزديك به هسته داراي ولتاژ كمتري باشند . جنس هاديهاي سيم پيچها معمولاً مس و يا در مواردي آلومينيوم مي باشد سيم پيچها بايستي در مجموع داراي خصوصيات زير باشند :
1- استحكام مكانيكي در مقابل نيروهاي ناشي از اتصال كوتاه
2- مقاوت حرارتي در مقابل حرارت حاصله ناشي از اتصال كوتاه و حالت كار عادي
3- استحكام عايقي مناسب
4- حداكثر هدايت الكتريكي و يا به عبارت ديگر حداقل تلفات ( مقاومت )

 
 

 

  

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...




ادامه مطلب ...


بعد از سیستم های کاربراتوری جدیدترین سیستمها سیستم انژکتوری بنزینی می باشد بهترین نسبت تئوری برای اختلاط سوخت و هوا نسبت 7/14 به 1 می باشد که به ان نسبت استوشیو متریک گویند که حتی المقدور در شرایط مختلف کارکرد موتور تغییرات این نسبت باید حداقل باشد.

مقدمه(سوخت رسانی انژکتوری بنزینی)
بعد از سیستم های کاربراتوری جدیدترین سیستمها سیستم انژکتوری بنزینی می باشد بهترین نسبت تئوری برای اختلاط سوخت و هوا نسبت 7/14 به 1 می باشد که به ان نسبت استوشیو متریک گویند که حتی المقدور در شرایط مختلف کارکرد موتور تغییرات این نسبت باید حداقل باشد.
اگر در مخلوط مقدار هوا کاهش پیدا کند مصرف سوخت بالا می رود و احتراق کامل صورت نمی گیرد و فرایند ان گازهای خروجی اگزوز که الودگی محیط زیست را به وجود می اورند خواهد بود گازهای خارج شده از اگزوز شامل ازت و گاز دی اکسید کربن و بخار اب و گازهای الوده کننده خطرناک از قبیل مونواکسید کربن و هیدرو کربنهای نسوخته و اکسید ازت و سولفورها می باشد بخصوص مونواکسید کربن که یک گاز سمی و بی رنگ و بی بو و بسیار خطر ناک است اگر در مخلوط هوا افزایش یابد و سوخت کم شود درجه حرارت موتور بالا می رود و این عمل باعث جوش امدن موتور و سوختن واشر سر سیلندر و سوختن سوپاپها می شود و باعث افت قدرت کششی موتور می گردد به هر حال کارخانجات خودرو ساز به این نتیجه رسیده اند که کاربراتور ها نمی توانند راندمانی را که موتورها نیاز دارند به وجود اورند نتیجتا سیستم های سوخت رسانی انژکتوری بنزینی طراحی و مورد استفاده قرار گرفتند در این سیستم ها به خاطر وجود کنترل کننده های مختلف مخلوط سوخت و هوا هر چه دقیق تر به نسبت ایدال نزدیک شده اند به این ترتیب

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


جمعه 10 / 8 / 1391برچسب:, :: 21:20 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

هر نوع هادي كه جريان برق را از خود عبور داده و توسط موادي از محيط اطراف خود عايق شده باشد را كابل مينامند . مهمترين و بيشترين عايقي كه در ساختمان كابلها بكار ميرود عبارتند از P.V.C(پلي وي نيل كلرايد) كه پرتو دور يا پلاستيك ناميده ميشود .

 

 

 

 P.V.C عايقي غير قابل اشتعال است و اين مزيت خوبي در كابلها ميباشد داراي انعطاف پذيري زيادي ميباشد و تنها عيب ان اين است كه در درجه حرارت حدود صفر و زير صفر از ان نميتوان براي عمليات كابل كشي مورد استفاده قرار داد مواردي مانند ارزاني توليد انبوه و سادگي ساخت باعث شده كه بيش از 90 در صد كابلهاي فشار ضعيف از اين عايق درست شوند. نوعي عايق ديگر بنام PET(پلي اتيلن) براي كابلها بكار ميرود كه اتشزا بوده و در مكانهاي اختصاصي بكار ميرود . در بعضي از كابلها از عايق لاستيكي استفاده ميشود كه كاربرد زيادي ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 

 

 

....



ادامه مطلب ...


جمعه 8 / 8 / 1391برچسب:, :: 21:17 ::  نويسنده : ahmad & saman

تلفات سیستم قدرت به سه گروه تلفات فنی ,تلفات غیر فنی و تلفات تجاری قابل دسته بندی می باشند. اگر کل تلفات را معادل تفاضل انرژی تولید شده و انرژی فروخته شده بگیریم باید تلفات تجاری را نیز به شرح زیر به آن بیافزائیم.

 تلفات تجاری + انرژی فروخته شده - انرژی تولید شده = تلفات کل

 در واقع در رابطه فوق داریم :

 تلفات غیر فنی + تلفات فنی = انرژی فروخته شده - انرژی تولید شده

   که تلفات فنی اصطلاحاً به آن دسته از تلفات انرژی اطلاق می شود که به حرارت تبدیل می گردند و عمدتاً به دلیل بهینه نبودن  سیستم و اجزاء آن صورت می گیرد در حالی که تلفات غیر فنی به تلفاتی گفته می شود که بیشتر جنبه اندازه گیری و محاسباتی دارند {7و8}. اما تلفات تجاری دارای ماهیتی متفاوت از دو نوع تلفات فنی و غیر فنی است و در واقع یک نوع هدر رفتن مستقیم انرژی نمی باشد بلکه به آن دسته از زیان های اقتصادی اطلاق می شود که در اثر قطع برق و یا مشکلات کیفیت توان دامنگیر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی الکتریکی می گردد.
در این فصل هر یک از تلفات فوق با جزئیات بیشتری مورد تحلیل و تشریح قرار خواهند گرفت.

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...




ادامه مطلب ...


جمعه 7 / 8 / 1391برچسب:, :: 21:13 ::  نويسنده : ahmad & saman

در عصر حاضر ديگر وجود كولر در اتومبيل به عنوان يك وسيله لوكس تلقي نمي‌شود بلكه كولر اتومبيل به عنوان ضرورتي مطرح مي‌گردد كه ضامن استفاده از اتومبيل توام با امنيت و آرامش خاطر است.

 

در عصر حاضر ديگر وجود كولر در اتومبيل به عنوان يك وسيله لوكس تلقي نمي‌شود بلكه كولر اتومبيل به عنوان ضرورتي مطرح مي‌گردد كه ضامن استفاده از اتومبيل توام با امنيت و آرامش خاطر است.
احتياجي به توضيح نيست كه هنگامي كه اتومبيل شما مجهز به كولر باشد، مي‌توانيد با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگي بپردازيد. زيرا هرگز گرماي طاقت فرسا، گازهاي خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبيل شما راه نخواهد يافت.
سيستم كولر اتومبيل در واقع از مجموعه قطعاتي تشكيل شده است كه پس از نصب برروي اتومبيل، براي فضاي داخل كابين توليد برودت دلخواه را مي‌نمايند.
كولر اتومبيل با كاهش حرارت و رطوبت داخل كابين به ما كمك مي‌نمايد تا رانندگي راحت تري داشته و در طول مسير از آرامش كافي برخوردار باشيم.



برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...





ادامه مطلب ...


جمعه 6 / 8 / 1391برچسب:, :: 21:2 ::  نويسنده : ahmad & saman

انرژي تحويلي به مشتريان با يك جريان متناوب 50 سيكل بر ثانيه فراهم مي شود. استفاده از توان الكتريكي به صورت عادي توسط مشتريان، در بعضي مواقع موجب تغيير جریان متناوب به60 سيكل بر ثانيه مي شود. اين تغييرات در حالتهاي مختلفي مانند چشمک زدن چراغها ناشي از تغييرات لحظه اي يا آرام ولتاژ مشاهده مي شوند. افزايش استفاده از دستگاههاي مدرن نظير راديوها، كامپيوترها، گوشي هاي تلفن همراه و اجاق هاي ميكروويو موجب حضور جريانهاي  فركانس بالا در سيم پيچي هاي خانه و محل كار هستند. نويز الكتريكي فركانس بالا اغلب ناشي از سيم پيچهاي موجود در خانه و محل كار است، و به آساني نمي توانند در شبكه هاي انتقال با ولتاژ بالا انتقال يابند.  نويز فركانس بالا ممكن است در گيرنده هاي راديو و تلويزيون و يا ساير تجهيزات الكترونيكي تداخل ايجاد كند، ولي هيچ اثر اثبات شده اي بر سلامتي ندارد.

سيستمهاي الكتريكي از جريان متناوب Hz 50 براي انتقال انرژي از محل توليد به مشترکین استفاده مي كنند. اين تناوب   Hz 50 به شكل يك موج متناوب در اسيلوسكوپ ظاهر مي شود، وسيله اي مخصوص كه قابليت اندازه گيري شكل موجهاي توان و ساير سيگنالها نظير راديوها، تلويزيونها  و گوشهاي همراه را داراست. اين موج Hz50 توسط سيستمهاي توليد انرژي، توليد و در شبكه هاي محلي  و منطقه اي توزيع توان تزريق مي شوند تا به خانه ها، محل كار و مزارع برسد.

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


نقش خازنها به عنوان المان های الكتریكی و الكترونیكی كارآمد در صنایع مربوط به تولید و انتقال و توضیع امروزی غیر قابل انكار است بگونه ای كه دیگر هرگز نمی توان چنین صنایعی را بدون وجود خازنهای نیرو متصور شد.از این رو شناخت كامل خازنها و عوامل تاثیر گذار برآنها و حفظ و نگهداری و نظارت دقیق بر آنها ، برای افزایش طول عمر خازن ها و كار كرد بهینه آنها امری است الزامی و اجتناب ناپذیر.

كلید واژه- خازن قدرت ، فركانس ، هارمونیك ها.
مقدمه

درسالهای اولیه هارمونیكها در صنایع چندان رایج نبودند.به خاطر مصرف كننده های خطی متعادل. مانند : موتورهای القایی سه فاز،گرم كنندها وروشن كننده های ملتهب شونده تا درجه سفیدی و ..... این بارهای خطی جریان سینوسی ای در فركانسی برابر با فركانس ولتاژ می كشند. بنابراین با این تجهیزات اداره كل سیستم نسبتا با سلامتی بیشتری همراه بود. ولی پیشرفت سریع در الكترونیك صنعتی در كاربری صنعتی سبب بوجود آمدن بارهای غیر خطی صنعتی شد. در ساده ترین حالت ، بارهای غیرخطی شكل موج بار غیر سینوسی از شكل موج ولتاژ سینوسی رسم می كنند (شكل موج جریان غیر سینوسی).

پدیدآورنده های اصلی بارهای غیر خطی درایوهای AC / DC ، نرم راه اندازها ، یكسوسازهای 6 / 12 فاز و ... می باشند. بارهای غیرخطی شكل موج جریان را تخریب می كنند. در عوض این شكل موج جریان شكل موج ولتاژ را تخریب می نماید. بنابراین سامانه به سمت تخریب شكل موج در هر دوی ولتاژ و جریان می شود. در این مقاله سعی شده است تا بزبانی هرچه ساده تر توضیحی در مورد نحوه عملكرد هارمونیك ها و راه كاری برای دوری از تاثیر گذاری آنها بر خازنها ی نیرو ارائه شود.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


جمعه 2 / 8 / 1391برچسب:, :: 19:5 ::  نويسنده : ahmad & saman

بوشينگهاي هوايي از متداولترين وسايل ارتباط ترمينالهاي داخلي ترانسفورماتور به خارج و در هواي آزاد مي باشند . اين نوع بوشينگها بطور ساده از يك استوانه عايق تشكيل شده كه به يك سر آن فلنج جهت اتصال و محكم كردن آن به ترانسفورماتور تعبيه شده است و هادي متصل شده به ترمينال داخلي ترانسفورماتور از داخل آن عبور نموده و به سر ديگر استوانه عايق ، محكم ميگردد .
بوشينگهاي معمولي در دو نوع متداول موجود مي باشند :
1- بوشينگهاي روغني معمولي Oil Filled Bushings
2- بوشينگهاي نوع خازني Condenser Bushings
تفاوت اساسي بين دو نوع بوشينگ فوق در كنترل و يا عدم كنترل ميدان الكتريكي آنها مي‌باشد بوشينگهاي معمولي براي ولتاژهاي پايين ( حداكثر تا 72 كيلو ولت ) كاربرد دارد در حاليكه بوشينگهاي خازني براي ولتاژ بالا مورد استفاده قرار مي گيرد .
شكل زير اجزاء مختلف دو نوع بوشينگ مزبور را نشان مي دهد .

 



جمعه 1 / 8 / 1391برچسب:, :: 18:54 ::  نويسنده : ahmad & saman

تانك ترانسفورماتور در واقع ظرفي است كه اجزاء اصلي ترانسفورماتورمانند هسته و سيم پيچها داخل آن قرار مي گيرند از نظر سهولت و امكانات مورد نياز براي قرار دادن مجموعه هسته و سيم پيچي داخل تانك و يا خارج نمودن آن Untanking , Tanking معروف مي باشند دو طرح مختلف براي تانكها وجود دارد كه هر يك نسبت به ديگري داراي مزايا و معايبي مي باشند .

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان