فوجیتسو از اولین نمایشگر کاملا بیسیم دنیا در نمایشگاه CeBIT 2011 رونمایی کرد

 

 


با نوآوری بی نظیر فوجیتسو در برق رسانی بیسیم به صفحه نمایش، کابل های تودرتو دیگر به تاریخ خواهند پیوست


نمونه اولیه طراحی شده نخستین نمایشگر PC کاملا بیسیم دنیا را در نمایشگاه سبیت2011 که از اول تا 5 مارچ در هانوفر آلمان برگزار شد، به نمایش گذاشت. پیشروترین کمپانی ارایه کننده زیرساخت های IT ادر اروپا انتظار دارد تا تولید تجاری این نمایشگر بیسیم که مجهز به فناوری Smart Universal Power Access) SUPA) است، در سال آینده آغاز شود.

نمونه اولیه تایید شده این نمایشگر با به کارگیری تکنولوژی برق رسانی بیسیم -که در یک پروژه تحقیقاتی توسط موسسه Fraunhofer و شرکا و با حمایت وزارت امور اقتصادی آلمان انجام شد- تبدیل به ابزاری قابل حمل، بدون سیم و اولین نمایشگر در جهان شده است که از تکنولوژی بیسیم همزمان برای تامین سیگنال ها و برق صفحه نمایش استفاده می کند.
این تکنولوژی راه را برای «park and play computing» (استفاده سیار از نمایشگر در مکان دلخواه شما) هموار می کند، یعنی تنها با قرار دادن نمایشگر در نقاط تحت پوشش روی میز کار، میز کنفرانس یا هر جای دیگر انتقال انرژی انجام می شود.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


گروهی از محققان موفق شدند برگی مصنوعی را بسازند که با تقلید فتوسنتز، خوراک یک سلول سوختی را برای تولید الکتریسته فراهم می کند. این اختراع، گامی بلند در تحقق کامل رویای فتوسنتز مصنوعی به شمار می‌رود.
محمود حاج‌زمان: وقتی می‌توان آن‌چه را گیاهان میلیون‌ها سال است انجام می‌دهند تقلید کرد، چرا باید به فکر ابداع راه‌های جدیدی برای تولید انرژی پاک بود؟
به گزارش نیوساینتیست، دنیل نوسرا و همکارانش از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق شده‌اند این کار را انجام دهند. آنها ادعا می‌کنند که نخستین برگ مصنوعی کاربردی را ساخته‌اند که فتوسنتز را تقلید می‌کند.
این برگ در حقیقت یک سلول خورشیدی ارزان قیمت به اندازه کارت است که از انرژی نور خورشید برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کند تا آب را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه کند. با استفاده از اکسیژن و هیدروژن تولید شده به عنوان خوراک یک سلول سوختی، می‌توان در هنگام نیاز الکتریسته تولید کرد.
در سال 2008 / 1387 نوسرا از ترکیبی از کبالت و فسفات برای اندود کردن یک الکترود ارزان‌قیمت اکسید قلع-ایندیوم استفاده کرد تا فرایند تجزیه آب را تسریع کند. سال گذشته نیز این گروه از یک وسیله تجزیه آب ارزان‌تر رونمایی کرد که بر مبنای یک الکترود کبالت و نیکل-بورات کار می‌کرد. برگ مصنوعی آنها که بر اساس همان الکترود کبالت-نیکل ساخته شده است، در آزمایش‌ها توانست بدون کوچکترین کاهشی در تولید، به مدت 45 ساعت به طور پیوسته کار کند.
با استفاده از مواد ارزان و در دسترس، نوسرا امیدوار است نهایتا وسیله‌ای بسازد که قادر باشد انرژی مورد نیاز یک خانه را در دنیای آینده، تنها با استفاده از 4 لیتر آب در روز تامین کند. شرکت وی در کمبریج ماساچوست، Sun Catalytix، تلاش می‌کند فناوری فتوسنتز مصنوعی را به صورت تجارتی درآورد

 



برای نخستین بار در جهان آلیاژی طراحی شده که گرما را دقیقا به الکتریسیته تبدیل می‌کند.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، گرمای خروجی از خودروها و کارخانه‌ها منبع عظیمی از انرژی را در خود ذخیره کرده و در حال حاضر روش‌های گوناگونی برای تبدیل این انرژی به الکتریسیته طراحی شده است.
دانشمندان دانشگاه مینیسوتا، به تازگی آلیاژی تولید کرده‌اند که انرژی گرمایی را مستقیما به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کند.
بر اساس گزارش پاپ سای، این آلیاژ از چندین عنصر مختلف تشکیل شده که هنگام مواجهه با گرما در عناصر جامد این آلیاژ خاصیت مغناطیسی بسیار قوی ایجاد می‌شود.
دانشمندان در آزمایشگاه، بعد از این‌که به کمک گرما در این آلیاژ خاصیت مغناطیسی بسیار قوی ایجاد کردند، با قرار دادن یک سیم‌پیچ موفق به تولید انرژی الکتریسیته شدند.


 



جمعه 27 / 3 / 1392برچسب:, :: 15:26 ::  نويسنده : ahmad & saman

چیزی که گوگل دو روز پیش معرفی کرد، فریم ورک Android@Home بود که یک برنامه ی کاملا بلند پروازانه است. کافی است یک روبات کوچک سبز رنگ (اندروید) داشته باشید تا تقریبا با همه چیز در خانه شما ادغام شده و آن ها را کنترل کند. این شرکت نحوه کار این فریم ورک را روی لامپ های حبابی به نمایش گذاشت. حالا زمان اش است که نگاهی نزدیک تر به آن بیاندازیم.

دستگاهی که بخواهد این فریم ورک جدید را به اجرا درآورد، نیاز دارد تا از یک پروتکل جدید بی سیم پشتیبانی کند. البته گوگل به جز نیاز به پهنای باند کم و مصرف کم انرژی، چیز دیگری درباره این پروتکل شرح نداده است. اما کاری که شما می توانید با این تکنولوژی جدید انجام دهیدد چیست؟ این تکنولوژی به اسمارتفون ها یا تبلت ها اجازه می دهد که چراغ ها را خاموش و روشن کنند و نور آن ها را کم و زیاد کنند. حتی برنامه ریزی هایی هم هست که چراغ ها قادر باشند ورود شخص را با اسمارتفونش تشخیص داده و به طور خودکار روشن شوند. اما آیا می توان با هر لامپی این کار ها را انجام داد؟ جواب منفی است. لامپ هایی که بتوانند از این تکنولوژی پشتیبانی کنند، احتمالا در اواخر امسال وارد بازار خواهند شد. انتظار قیمت زیادی نیز از آن ها نمی رود احتمالا هر لامپ که به سیستم بی سیم مخصوص مجهز است حدود ۳۰ دلار قیمت دارد.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 / 3 / 1392برچسب:, :: 12:18 ::  نويسنده : ahmad & saman

یکی از ایده های جدید تولید انرژی ، انتقال انرژی خورشیدی از سطح ماه بصورت بی سیم است .
اصول اولیه این طرح توسط دکتر دیوید کریسول ( Dr. David Criswell ) محقق دانشگاه هوستون تگزاس و مدیر موسسهSpace Systems Operations ارائه شده است .
براساس این طرح ، ابتدا مجموعه ای بسیار وسیع از سلولهای خورشیدی بر سطح ماه ( که همیشه به طرف زمین است ) قرار داده میشوند تا نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند .

سپس انرژی الکتریکی حاصله به یک فرستنده مایکروویو ارسال میشود تا به امواج رادیویی در فرکانس 2.5 گیگاهرتز تبدیل شده و از آنجا بوسیله آنتنهای با پهنای بیم ( beam ) بسیار باریک بطرف زمین ارسال گردد .
در سطح زمین این امواج الکترومغناطیسی پرقدرت بوسیله آرایه های بسیار بزرگ ( very large array ) از آنتنهای مایکروویو دریافت شده و دوباره به انرژی الکتریکی تبدیل میشوند .

همچنین بخشی از این امواج توسط ماهواره های مخصوصی که در اطراف کره زمین قرار خواهند گرفت به نقاط دیگر کره زمین که در دید مستقیم ماه نمی باشند منعکس میشوند در واقع تبدیل انرژی الکتریکی به امواج الکترومغناطیسی این امکان را میدهد تا انرژی بصورت بی سیم از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل شود و در نقطه مقابل پس از دریافت امواج الکترومغناطیسی با انجام عمل عکس ، انرژی الکتریکی مجدداً تولید گردد ( به این روش اصطلاحاً power beaming میگویند) .

تقریباً اساس تمام سیستمهای انتقال برق بدون سیم بر همین پایه استوار است . البته واضح است که بازدهی چنین سیستمهایی در مقایسه با انتقال برق در خطوط برق بسیار پایین است چون مقدار زیادی از انرژی در تبدیل برق به امواج الکترومغناطیسی و بالعکس تلف میشود و بعلاوه مقداری از انرژی موجود در امواج نیز در فرآیند تشعشع و انتقال در محیط ( اتمسفر زمین ) به هدر خواهد رفت .

با این وجود ، دکتر کریسول در مقالات مختلفی که ارائه کرده ( منجمله مقاله 1 و مقاله 2 ) بصورت تحلیلی به این مسائل اشاره کرده و با محاسبات مختلف ادعا نموده است که میزان انرژی تولید شده با احتساب تمام این تلفات و مخارجی که صرف ساخت و نصب تجهیزات خواهد شد باز مقرون به صرفه خواهد بود و تنها به کسری از یک سنت برای تولید یک کیلو وات بر ساعت برق خواهد رسید .

البته دانشمندان ناسا نیز ایده های مشابهی مثل قرار دادن مجموعه ای از سلولهای خورشیدی و یا حتی صرفاً صفحه های منعکس کننده نور در مدار کره زمین ارائه کرده اند که بحث بر سر اینکه کدام روش مناسبتر است هنوز ادامه دارد.

(منبع : http\\newtmemicroblog.info )



دو شنبه 12 / 3 / 1392برچسب:, :: 21:39 ::  نويسنده : ahmad & saman

آشكار ساختن ساختار ژنتيك و كشف منشاء استيكى كه جلوى ما گذاشته اند تا نوش جان كنيم...اتحاد الكترونيك و بيولوژى مى تواند حيطه هاى متنوعى چون پزشكى، علوم تغذيه، يا علوم دفاعى را دستخوش انقلاب سازد. سرعت پيشرفت ما آنچنان زياد است كه خطر زير پا گذاشتن اخلاقيات واقعاً وجود دارد.گرى هوپر عضو انجمن بيوتكنولوژى كه كارهاى ميليون دلارى برعهده دارد، با صداى خشن، عينك كوچك هيئت كالين پاول خطاب به همكارانش كه همگى مثل او قدشان حدود دو متر است، مى گويد: «بچه ها، بجنبيد! اگر اين كار را نكنيم، چينى ها جاى ما خواهند كرد!»

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


پریز‌های معمولی برق، به وسیله‌ی تراشه‌های جدید ساخته‌شده توسط شرکت Matsushita، می‌توانند به‌عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با اینترنت پر‌سرعت در خانه‌ها استفاده شوند و مصرف‌کنندگان را از کابل‌های Ethernet و دردسر اتصال به شبکه‌های wireless، نجات دهند. پریز‌های معمولی برق، به وسیله‌ی تراشه‌های جدید ساخته‌شده توسط شرکت Matsushita، می‌توانند به‌عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با اینترنت پر‌سرعت در خانه‌ها استفاده شوند و مصرف‌کنندگان را از کابل‌های Ethernet و دردسر اتصال به شبکه‌های wireless، نجات دهند.


    Matsushita ، پس از معرفی این فناوری جدید، اعلام کرده‌است که از این پس مصرف‌کنندگان خواهند توانست از سیم‌های برق در خانه‌ها نه‌تنها برای انتقال الکتریسیته، بلکه برای انتقال داده نیز استفاده کنند. به این ترتیب دستگاه‌های جدیدی که تراشه‌های ساخت Matsushita در آنها تعبیه شده‌اند، می‌توانند از طریق ارتباط دو‌شاخه با پریز‌های معمولی، به شبکه‌های اینترنت پر‌سرعت متصل شوند.
    گفتنی‌است که این فناوری قبلا نیز در بعضی جاها از جمله در آمریکا وجود داشته است، اما سیستم Matsushita، از این جهت منحصر‌به‌فرد است که می‌تواند اطلاعات را با سرعتی بسیار زیاد، تا 170 مگا‌بیت در ثانیه، یعنی سرعتی بیشتر از Ethernet، منتقل کند.
    Matsushita همچنین خانه‌ای رویایی را برای‌ مصرف‌کنندگان به‌تصویر کشیده‌است که در آن همه‌ی اعضای خانواده قادر خواهند‌بود فیلم‌هایی با کیفیت بسیار بالا را در هر اتاق خانه که‌ یک پریز برق در آن موجود باشد، دانلود کرده و مشاهده کنند.
    با اتصال دستگاه‌های ویژه‌ی ساخت این شرکت به پریز برق، تنها کاری که مصرف‌کنندگان باید انجام دهند، وصل کردن تلویزیون یا دیگر دستگاه‌ها به پریز، برای اتصال فوری به اینترنت پر‌سرعت است، که امکان ارسال اطلاعات online را بسیار سریع‌تر از اتصال از طریق مودم، فراهم خواهد ساخت.
    Matsushita امیدوار است که یخچال‌ها، تلویزیون‌ها و و دستگاه‌های دیگری را که این تراشه‌ها در آن‌ها نصب شده‌باشند، تولید کند. چنین یخچال‌هایی، این امکان را به مصرف‌کنندگان خواهند داد که از طریق تلفن‌همراه و یا laptopهای خود به آنها متصل شوند و مثلا موجودی تخم‌مرغ در یخچال را چک کنند، و یا دستگاه‌های برقی نظیر ماشین لباس‌شویی، کولر و...را از بیرون خانه خاموش یا روشن کنند.
 



Memristor، مخفف واژه Memory Resistor به معنای پایدار کننده حافظه است. از لحاظ سخت افزاری، یک ابزار میکروسکوپیک است که می‌تواند شرایط الکتریکی ماقبل خود را حفظ کند و با این ترفند می‌توان، حافظه موقتی را حتی پس از قطع جریان برق، حفظ کرد. قابل توجه است که استفاده از این تکنولوژی از ذخیره سازی حافظه‌های فلش، بسیار ارزان تر و سریع تر خواهد بود.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


محققان در ایرلند با استفاده از نانوسیم سیلیکونی موفق به ساخت اولین ترانزیستور بدون اتصال شده‌اند.

طبق گفته این محققان این افزاره که ایده آن اولین بار در سال 1925 داده شده ولی تاکنون ساخته نشده است، خواص الکتریکی نسبتاً اید‌ه‌آلی دارد. این افزاره در مقایسه با ترانزیستورهای مرسوم امروزی، به صورت بالقوه می‌تواند سریع‌تر و با توان کمتر کار کند.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از نانو ترانزیستور‌های امروزی دارای اتصالات نیمه‌رسانا می‌باشند. معمول‌ترین نوع اتصال، اتصال p-n است که به‌وسیلة تماس بین یک قطعه سیلیکونی نوع p و یک قطعه سیلیکونی نوع n تشکیل می‌شود. در قطعه نوع p، سیلیکون برای ایجاد حفره‌های اضافی با ناخالصی‌ها دوپ می‌شود و در قطعه نوع N، سیلیکون برای ایجاد الکترون‌های اضافی با ناخالصی‌ها دوپ‌ می‌شود.

تعداد ترانزیستورها روی یک میکروتراشه سیلیکونی منفرد به طور فزاینده‌ای در حال افزایش می‌باشد و از سال 1970 تاکنون از چندصد به چندین بیلیارد رسیده است. در نتیجه ترانزیستورها به قدری ریز شده‌اند که ایجاد اتصالات با کیفیت در آنها به شدت مشکل شده است. در عمل تغییر غلظت دوپ‌کننده‌ی یک ماده‌ی در فصول کمتر از حدود 10 نانومتر بسیار مشکل است.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 15 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:32 ::  نويسنده : ahmad & saman

جام جم آنلاين: پژوهشگران برزيلي در بررسي هاي خود نشان دادند که با توسعه دستگاه هايي مي توان جريان الکتريسيته را از رطوبت موجود در اتمسفر استخراج و از آن استفاده کرد.



به گزارش مهر، دستگاه هايي را تصور کنيد که قادرند انرژي الکتريکي را از آسمان شکار کنند. همچنين تصور کنيد که سقف ساختمان ها از پانل هايي پوشيده شوند که بتوانند تخليه الکتريکي حاصل از رعد و برق را جمع آوري کرده و آن را به جريان الکتريسته قابل استفاده در مصارف خانگي تبديل کنند.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


یک شنبه 1 / 1 / 1392برچسب:, :: 8:30 ::  نويسنده : ahmad & saman

نوروز مبارک


ای قیـل و ای قــال تو خــوش       ***       و ای جمله اشکال تو خوش

ماه تو خوش، سال تو خـــوش       ***       ای ســـال و مـــه چاکر تو را


عید رو به همه ی دوستان و همراهان عزیز تبریک عرض می کنیم و آرزو می کنیم سال خوبی داشته باشید.

سالی که گذشت برای ما خیلی عالی بود. امیدوارم برای شما هم همینطور بوده باشه.

عید نوروز نمادی برای آزادی و صلحه. برای تمامی انسان ها دعا کنید.

توی کتابی خوندم فرشته ها هر سال، هنگام آغاز بهار و سال نو، فرش زندگی انسان ها رو می تکونند و تمیزش می کنند تا گرد و غبار بدی ها رو از روی اون پاک کنند.

چقدر خوبه که هر کسی در هر سال از زندگی و عمرش سعی کنه تا می تونه زیبا ببافه، چون این فرش نه برای من، نه برای شما، بلکه حاصل یک سال زندگی و بافندگی همه ی انسان هاست.

احمد و سامان



دو شنبه 12 / 12 / 1391برچسب:, :: 18:29 ::  نويسنده : ahmad & saman


Pensa طرحی را با عنوان " Street Charge: Sign posts into charging stations " ارائه داده است که به صورت یک پایه روشنایی بوده و در خیابان به عنوان یک ایستگاه شارژ به همراه نورپردازی در شب مورد استفاده قرار می گیرد.


این طرح شبیه چوب حاکی بوده که در قسمت بالای آن سلول های فتوولتائیک و در قسمت زیر آن نیز LED نصب شده که به عنوان روشنایی نیز در شب قابل بهره برداری است.

به راحتی می توان تلفن همراه خودتان را از طریق پورت یو اس بی شارژ کنید و همچنین از نیمکت تعبیه شده کنار پایه برای نشستن استفاده کنید یا فنجان قهوه خود و تلفن همراه خود را در حائل تعبیه شده بگذارید.

استفاده از روشنایی در شب با استفاده از انرژی ذخیره شده در باطری

 



منبع:
http://www.pensanyc.com/what_weve_done.cfm



مسابقات جهانی james dyson awards باعث شده است که ایده های مخترعان جوان در سطح بین المللی انتشار پیدا کند.

داوران بین المللی از بین 15 فینالیست این مسابقات در 18 اکتبر در حال بررسی بهترین طرح می باشند.یکی از این طرح های در دست بررسی طرح Kieran John بود که با استفاده از یک نوع صندلی متحرک با استفاده از سیستم پنوماتیک صعود از تیر برق را برای سیمبان ها بسیار راحت می نمود.این سیستم با وزن تقریبی 30 کیلوگرم انجام خدمات مانوری، بهره برداری سریع تر، وسهولت در نگهداری وسرویس خطوط طراحی شده است.

هدف آنها از طراحی این سیستم به عنوان جایگزین کامیون با بوم عایق و یا بعنوان مکمل آن بوده است .این پلت فرم از یک بالابر با یک جفت موتور 300 وات پنوماتیک طراحی شده است.

این سیستم با قابلیت جلوگیری از چرخش به لحاظ ایمنی سیمبان از تماس با هادی و از ویژگی های شاخص آن ایمن بودن سیمبان از لحاظ مهار شانه ها و عدم خستگی و اجازه استراحت دادن به پاهاست.

 




منبع :
http://www.jamesdysonaward.org/Projects/Project.aspx?ID=2900&RegionId=0&Winindex=0



دو شنبه 10 / 12 / 1391برچسب:, :: 18:26 ::  نويسنده : ahmad & saman


طرز کار این کلید برق بدین صورت است که با دوربین فیلمبرداری مخفیانه‌ای که بر روی آن تعبیه شده و با استفاده از سنسور حرکتی تعبیه شده بر روی آن تصاویر ویدیوئی را با کیفیت ۳۲۰×۲۴۰ پیکسل و با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه به همراه صدا ضبط کرده و عکس‌هایی با کیفیت ۱۲۸۰×۹۶۰ پیکسل برای شما از صحنه به جا می‌گذارد و این اطلاعات بر روی کارت حافظه میکرواس‌دی ۲ گیگابایتی ضبط می‌شود.


این پایان کار نیست و شما قادر به کنترل از راه دور این کلید برق هستید!

اگر شما سیم کارتی را در این کلید قرار دهید آن وقت این کلید قادر خواهد بود در مواقع ضروری و یا دلخواه شما این تصاویر را برایتان ارسال کند تا به اندازه کافی وقت برای خبر کردن پلیس داشته باشید و به طور زنده شاهد پخش زنده تصاویر زمان دستگیری دزد باشید!

 



منبع:
http://jahannews.com/vdcb9zb88rhbz9p.uiur.html



اگر چه ایده کیبردهایی که کلیدهای آنها صفحات LCD کوچکی باشند، چندان تازه نیست و نمونه هایی از آن را هم در بازار می توان یافت، اما طرح استفاده از صفحه جوهر الکترونیک برای بر عهده گرفتن این وظیفه می تواند یک گزینه عالی باشد.

بر اساس طرحی از دو طراح با ذوق، این کیبرد از نمایشگرهای e-ink (همانند کتابخوان هایی چون کیندل) برای نمایش دینامیک و پویای کلیدها بهره می برد. این بدان معنی است که شما برای هر نرم افزار می توانید چینش صفحه کلید ویژه و جداگانه ای داشته باشید. با این کار استفاده از کلیدهای میانبر خاص در برنامه هایی چون فتوشاپ، ورد، یا پاورپوینت بسیار آسان تر می گردد. علاوه بر این تعیین فونت صفحه کلید در زبان های مختلف هم می تواند کار جذاب و جالبی باشد.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 2 / 12 / 1391برچسب:, :: 17:55 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

طرح و ایده ای بسیار جالب از Seong Soyeon, Kim Seonmi, Lee Jeongjae, Park Jihye ، Lee Yeontaek که یکی از برندگان برتر در رد دات 2011 می باشد.این ایده به این صورت است که به هنگامی که شما وسیله الکتریکی خود مانند تلویزیون و یا ... را خاموش می کنید معمولا سیم آنرا از برق نمی کشید و این خود مصرف برق بدنبال دارد .کاری که این پریز جالب انجام می دهد اینست که بعد از 10 دقیقه دو شاخه را از برق جدا می کند تا به این ترتیب در مصرف برق و همچنین هزینه آن صرفه جویی شود.

 



دو شنبه 28 / 10 / 1391برچسب:, :: 16:21 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

محققان دانشگاه ایلینویز موفق به ابداق قلمی شده اند که می تواند مدارهای مختلفی را بر روی سطوح چوبی، کاغذی و دیگر سطوح نوشته و منجر به تولید الکترونیکهای ارزان قیمت و قابل انعطاف شود. به گزارش خبرگزاری مهر، این قلم که به خودکارهای عادی شباهت دارد دارای جوهری از محلول نقره است. پس از اینکه با این خودکار بر روی سطحی نوشته می شود، رد جوهر بر روی سطح خشک شده و مسیری یکپارچه و متصل و رسانا را بر روی سطح به وجود می آورد که حتی اگر سطح چندین بار تا خورده و یا خمیده شود نیز اتصال این مسیر حفظ خواهد شد و به این شکل ایجاد انعطاف پذیری در تجهیزات الکترونیکی امکان پذیر خواهد شد.

 

 

در مطالعات پیشین، از جوهرهای فلزی در چاپگرهای جوهرافشان برای ساخت ابزارهای الکترونیکی استفاده می شد، اما این خودکار جدید از هزینه های ناشی از خریداری و برنامه ریزی چاپگرها کاسته و به شیوه ای قدیمی و آشنا و تنها با نوشتن می تواند مدارهایی متعدد و یکپارچه ای را بر روی سطوح مختلف ایجاد کند.بر اساس گزارش ام بی سی، به گفته دانشمندان با استفاده از این خودکار می توان در هر موقعیتی به طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی پرداخت. از این خودکار تا کنون برای نورپردازی بام ماکت یک خانه با استفاده از چراغهای LED استفاده شده است که انرژی مورد نیاز آن از یک باطری پنج ولتی تامین می شد.

 



دو شنبه 17 / 10 / 1391برچسب:, :: 13:42 ::  نويسنده : ahmad & saman

اولین نیروگاه برق زیرزمینی در روسیه ساخته شد. این نیروگاه در عمق دوازده متری در محوطه مرکز فناوری نو« اسکولکووا» در حومه مسکو قرار دارد. سازندگان آن اطمینان می دهند که این نیروگاه از هر نظر مطمئن است و هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی سازد و فقط یک نفر می تواند آن را هدایت کند.

از خارج، این نیروگاه به شکل تپه ای سبز است که به شکل زیبایی با عناصر آرایشی طبیعی تزیین شده است، اما در زیر زمین یک نیروگاه قوی قرار دارد. این سازه 6 طبقه از مساحت کل بیش از شش هزار متر مربع برخوردار است. ساخت آن بیش از 11 میلیون دلار خرج برداشت. با وجود چنین هزینه گرانی، ساخت چنین نیروگاه هایی از نظر اقتصادی با اساس است. آنها به حداقل مساحت نیاز دارند که بویژه برای شهرهای بزرگ بسیار مهم است. زیرا در آنجا هر متر مربع هم وزن طلاست.

عرصه انرژتیک تمام جهان بتدریج به نیروگاه های زیر زمینی رو می آورد. این گرایش جدید در عرصه تأمین انرژی است که نیاز به راه حل های فنی دشوار دارد. واسیلی بلوف رهبر فناوری کارآ از نظر انرژی « اسکولکووا» در اینباره گفت:  در جهان چنین نیروگاه هایی وجود دارند، اما تعداد آنها زیاد نیست. در مقیاس کلی شبکه برق رسانی، تعداد آنها بسیار کم است، چیزی حدود چند درصد. عمدتاً آنها در شهرهای بزرگ ساخته می شوند تا در مساحت ساخت آنها صرفه جویی شود.

 

 

هنگام طراحی و ساخت نیروگاه برق، توجه زیادی به امنیت این سازه در مقابل آتش سوزی مبذول می شود. در این نیروگاه ترانسفورماتوری پر از گاز بی اثر کار گذاشته شده است. این گاز هیچگونه واکنشی در تماس با محیط اطراف نشان نمی دهد و شعله ور نمی شود. به این ترتیب از آتش سوزی و انفجار جلوگیری می شود. این ترانسفورماتور برای انسان و محیط اطراف کاملاً بی خطر است.

 

طی پنج سال آینده قرار است یک نیروگاه دیگر از این نوع به بهره برداری برسد. این نیروگاه نیز شبیه نیروگاه « اسکولکوا» ساخته خواهد شد. عنوان آن از همین حالا مشخص است « سایوز» که انرژی مرکز فناوری نو را تأمین خواهد کرد.

نیروگاه برق از راه دور بصورت مستقیم و « آن – لاین» کنترل و اداره خواهد شد و نیازی به یک تیم کامل از متخصصان برای سرویس دهی ندارد. آندری ژوکوف معاون مهندس ارشد شبکه اصلی برق روسیه در اینباره گفت:  با شروع از سال 2000 میلادی، تمام تأسیسات جدید شبکه فدرال کمپانی بدون پرسونل خدمات، اداره خواهند شد. یعنی آنها از مراکز کنترل راه دور توسط یک یا دو نفر اداره خواهند شد. شعبات نیروگاه های « اسکولکوا» و « سایوز» از یک کنترل از راه دور مشترک برخوردارند که در بالای نیروگاه « سایوز» قرار خواهد داشت.

اینک در شعبات این نیروگاه ها تجهیزات نصب شده و تکنیک آلات و سیستم امنیتی آزمایش می شود. قرار است اوایل سال 2013 میلادی نیروگاه زیر زمینی « اسکولکوا» با ظرفیت کامل راه اندازی شود.



دو شنبه 16 / 10 / 1391برچسب:, :: 13:37 ::  نويسنده : ahmad & saman

بزرگ‌ترین ایستگاه تولید برق خورشیدی در امارات متحده عربی افتتاح می شود
وزارت انرژی امارات از افتتاح بزرگ‌ترین ایستگاه تولید برق خورشیدی در شهر "مصدر" از توابع ابوظبی - پایتخت امارات متحده عربی – طی سال آینده میلادی خبر داد.
این ایستگاه شامل دو فاز بنام های شمس یک و شمس2 است که شمس یک در سال 2013 میلادی و شمس2 نیز در سال 2014میلادی راه اندازی خواهند شد. ظرفیت تولید هر یک از این دو فاز بالغ بر 100 مگاوات برق اعلام شده است.

 



دو شنبه 15 / 10 / 1391برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : ahmad & saman

.:: 300.000 نفری شدن بازدید کنندگان ::.


با عرض سلام خدمت تمامي دوستان عزيز .


پس از گذشت يك سال و اندی از افتتاح وبلاگ الکتروتکنیک و الکترونیک مفتخر به اعلان اين خبر مسرت بخش ميباشيم .
در هر صورت بر خلاف پيش بيني هاي ما اين اتفاق سريعتر از زمان در نظر گرفته رخ داد .
در همینجا جا دارد از شما عزیزان مبنی بر اینکه مدتي فعالیت  وبلاگ و پیج  به علت نزدیک شدن به ایام کنکور متوقف شده بود،
پوزش بطلبیم.
اميدواريم دوستان عزيز حمايت هاي بي دريغ خود را از وبلاگ و پیج ادامه داده تا مانند گذشته بتوانيم روند عالي خود را ادامه دهيم .
و در پايان باز هم از تمامي
شما عزیزان  که با ما در این راه همراه بودید صميمانه تشکر میکنیم و اميدوارم از گذراندن اوقات خود در این وبلاگ لذت ببرید .


پاينده و پايدار باشيد
مدیریت وبلاگ: احمد و سامان



دو شنبه 10 / 10 / 1391برچسب:, :: 1:1 ::  نويسنده : ahmad & saman

خاندان زيمنس حق زيادي بر گردن مردم آلمان و جهان دارند. در راس اين خاندان، ورنر زيمنس كشاورززاده جوان علاقه‌مند به رشته برق است كه با همت والاي خود شركت عظيمي را تاسيس كرد كه امروزه به همين نام شناخته مي‌شود. 160 سال پيش اين اتفاق روي داد و در طي چندين دهه و چندنسل، برادران و پسران و نوه‌هاي ورنر، رهبري شركت را برعهده گرفتند و آن را از ميان طوفانهاي دو جنگ جهاني و رقابت با شركتهاي بزرگ سرفراز بيرون آوردند. ورنر زيمنس، خود يك شخصيت علمي و صنعتي بود كه اصول ديناموالكتريك را كشف كرد و بنيان مهندسي برق را تحكيم بخشيد و اكنون شركت زيمنس نيز در اين مسير به‌عنوان سرآمدترين شركت جهاني در صحنه حضور دارد. فروش شركت در سال 2006، از مرز 100 ميليارد دلار فراتر رفت و دامنه فعاليت آن به بيش از 190 كشور گسترش يافت. كلاوس كلاينفيلد مديرعامل كنوني شركت براي حفظ ميراث 160 ساله شركت و پاسداري از شان صدها اختراع و امتياز انحصاري آن، رو به آينده دارد و براساس برنامه افق 2020، تصويري از آينده ترسيم كرده است كه در آن شركت بتواند ارزش پايدار خلق كند.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 7 / 10 / 1391برچسب:, :: 1:50 ::  نويسنده : ahmad & saman

باطری های که خودشان شارژ می شوند جزو ایده هایی است که شرکت های مختلف مشغول تحقیق روی آن هستند و البته هنوز هیچ کدام یک نسخه تجاری قابل مصرف به بازار وارد نکرده اند. حالا این یک مدل جدید از این باطری ها است که توسط محققین دانشگاه فنی جورجیا ساخته شده.
آنها از باطری های سکه ای لیتیومی رایج در بازار استفاده کرده و لایه جدا کننده الکترودهای باطری را با یک فیلم از جنس polyvinylidene difluoride پر کرده اند. ماده ای که دارای خاصیت پیزوالکتریک است. بنابراین با کمی فشار روی باطری، مقداری جریان الکتریکی تولید میشود و نیازی به وجود الکتریسیته از بیرون نیست. حالا آنها باطری را زیر یک کشف قرار داده اند و با هر گام که برداشته می شود کمی جریان الکتریسیته تولید شده و باطری شارژ می شود.
 

تیم محقق فعلا به دنبال ماده پیزوالکتریک مناسب هستند تا بیشترین جریان الکتریسیته را ایجاد کند و باطری سریع تر به حداکثر شارژ خود برسد. اما هنوز خیلی زود است که به امید ورود سریع آنها به بازار باشیم. فراموش نکنید که این باطری ها آینده گجت های پوشیدنی هستند که انرژی خودشان را از فعالیت بدن ما تامین می کنند.



کرم Stuxnet (استاکس نت) اولين بار در ژوئن 2010 توسط يك شركت روسي نام VirusBlockAda که اعلام کرد نرم افزاري را بر روي سيستم رايانه يکي از مشتريان ايراني خود مشاهده کرده، کشف شد. به گفته "الياس لووي" مدير ارشد فني بخش "پاسخگويي ايمني سايمنتک"با توجه به تاريخ نشانه هاي ديجيتالي که از اين کرم رايانه اي به جا مانده، مي توان گفت اين نرم افزار از ماه ژانويه سال جاري ميان رايانه ها در گردش بوده است.اين اولين كرم كشف شده اي است كه مي تواند بر روي سيستم هاي صنعتي فعاليت نمايد. اين كرم به منظور حمله به سيستم هاي مديريت كنترل و داده (SCADA) كه به منظور كنترل و مونيتورينگ سيستم هاي صنعتي به كار مي رود، طراحي شده و قابليت برنامه ريزي مجدد PLC ها و مخفي نگه داشتن تغييرات انجام شده را دارد. همچنين اولين كرمي است كه به منظور حمله به زير بناي صنايع مهم طراحي شده است. بيشتر خبر گذاري هاي خارجي ادعا مي كنند كه اين برنامه مخرب جهت هدف گيري تاسيسات و صنايع با ارزش ايران كه بيشتر از توليدات كنترلي شركت زيمنس استفاده كرده اند طراحي شده است. زيمنس اظهار داشته است كه اين كرم تا به حال خسارتي به بار نياورده است. شركت Kaspersky شاخه روسيه اظهار كرده است كه اين ويروس مي تواند آغاز گر نسل جديدي از اسلحه هاي نرم افزاري و جنگ نرم افزاري باشد كه كشورها مي توانند بر عليه يكديگر به كار گيرند مگر اينكه مردم به راحتي از استفاده از محصولات مايكروسافت خودداري نمايند. كوين هوگان مدير ارشد سايمنتك اعلام كرده است 60 درصد آلودگي در ايران مشاهده شده است. 

سيستم هاي مورد هدف اصولا از نرم افزارهاي شركت زيمنس از جمله Wincc، PCS7 و Supervisory Control And Data Acquisition SCADA‌ استفاده كرده اند.

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 3 / 7 / 1391برچسب:, :: 10:29 ::  نويسنده : ahmad & saman

عکسی تاریخی که در 26 جولای 1967 توسط روکو مورابیتو گرفته شد، بعدها و در سال 1968، جایزه معتبر پلیتزر را به عکاسش پیشکش کرد. عکسی ماندگار که به بوسه زندگی معروف شد، بازتابی گسترده در دنیا داشت. راندال شامپیون، که یک سیم چین بود، با لمس سیم برق فشار قوی، بیهوش در میان زمین و آسمان معلق مانده بود.

 


در این حال، همکارش، تامسون به سرعت خود را به او رساند و تنفس دهان به دهان را آغاز کرد. او این کار را آن قدر ادامه داد تا تنفس راندال بازگشت و او جانی دوباره گرفت. شاید اگر آن روز تامسون کمی دیرتر خود را به همکارش می رساند، او دیگر به زندگی باز نمی گشت. به همین دلیل این عکس به بوسه زندگی معروف شد.



 حواسپرتی یکی از عمده دلایل تصادفات است؛ حواسپرتی عاملی قابل پیشگیری است ولی با وجود اقدامات صورت گرفته نظیر مهندسی کردن جاده ها و نصب بیلبردها و تابلوهای هشداردهنده و فرهنگ سازی ازطریق رسانه ها و سایر وسایل ارتباطی همچنان شاهد بالا رفتن نرخ تصادفات ناشی از حواسپرتی می باشیم که عمده این حواسپرتی ها مربوط به صحبت کردن، خوردن و آشامیدن و سرگرم شدن با وسایل الکترونیکی مانند گوشی همراه، سیستم کامپیوتری و پخش صوت خودرو می باشد. اینطور که به نظر می رسد انسان مختار گاها قادر به کنترل خود در برابر عوامل جانبی نیست و با یک بی توجهی ساده جان خود و دیگران را به خطر می اندازد. پس باید به دنبال یک تکنولوژی هوشمند و خودکار بود تا از این گونه حوادث جلوگیری کند.

  در چند سال گذشته احتمالا با عبارتهایی مانند ” ماشین خودکار “، ” اتومبیلهای بدون راننده ” و … برخورد داشته اید و یا در کتابها خوانده و در فیلمها دیده اید که یک اتومبیل به صورت خودمختار ویا برنامه ریزی شده عمل می کند، حال این رویا هر چه بیشتر از گذشته به واقعیت نزدیک شده است.

 

برای مشاهده و مطالعه اینفوگرافیک لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 14 / 1 / 1391برچسب:, :: 13:14 ::  نويسنده : ahmad & saman

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن به سرپرستي دکتر بابک پرويز- استاديار ايراني مهندسي برق اين دانشگاه - موفق شدند براي نخستين بار از درختان، جريان الکتريکي هر چند اندک ولي قابل اندازه گيري و به ميزان کافي براي راه اندازي يک مدار الکتريکي بگيرند.



به گزارش ايسنا، بر اساس تحقيق جديدي که در نشريه موسسه مهندسان برق و الکترونيک(Nanotechnology on Transactions IEEE The)  به چاپ رسيده، مي توان از درختان انرژي الکتريکي گرفت که هر چند ميزان آن اندک است، اما توليد آن در مقادير زياد و قابل توجه امکان پذير است.
پرويز درباره اين دستاورد جديد مي گويد:  تا جايي که ما مي دانيم اين اولين پژوهشي است که طي آن محققان موفق شده اند با چسباندن الکترودها به داخل يک درخت به طور کامل از آن برق به دست بياورند.
محققان دانشگاهMIT  در پژوهشي که سال گذشته انجام شد، دريافتند زماني که يک الکترود در درون گياه قرار گيرد و الکترود ديگر در خاک اطراف آن جاسازي شود، انرژي با ولتاژ بالاي 200 ميلي ولت از گياهان قابل دستيابي است.
اين محققان از آن زمان شرکتي را راه اندازي کردند، که حسگرهاي جنگلي در تعداد انبوه براي استخراج اين منبع انرژي الکتريکي جديد توليد کند.
مهندس بابک پرويز و تيم تحقيقاتي وي در دانشگاه واشنگتن هم در جست وجوي يک تحقيق آکادميک در حوزه استفاده از برق درختان به وسيله ساخت مدارهايي براي بيرون کشيدن اين انرژي بودند.
آنها براي نخستين بار موفق شدند يک مدار الکتريکي را تنها با استفاده از برق درخت به کار بيندازند.
اين محققان وسيله اي موسوم به «مبدل تقويتي» ابداع کرده اند که مي تواند با همين اندک برق موجود در درخت به کار بيفتد. اين وسيله ولتاژ پايين را دريافت کرده و آن را براي توليد برق و خروجي بيشتر ذخيره مي کند. براي مثال اين دستگاه اگر حداقل 20 ميلي ولت ورودي برق داشته باشد، خروجي آن 1/1 ولت خواهد بود که مي تواند حسگرهاي با مصرف پايين را به کار بيندازد.
به گزارش ايسنا، مهندس بابک پرويز تصريح کرد: هر چند ابزار الکتريکي معمولي با اين نوع ولتاژ و جريان برق ضعيف حاصل از درختان که ما به آن دست يافته ايم، قابل کار کردن نيستند، اما اين ميزان برق براي ابزار در مقياس هاي نانو قابل بهره برداري و سودمند است.
وي خاطر نشان کرد: با به بازار آمدن نسل هاي جديد فن آوري ها تصور مي کنم، ضرورت دارد که به گذشته باز گرديم تا دريابيم در زمينه  توليد منابع انرژي چه سيستم هاي کارآمد و چه تکنيک هايي ناکارآمد بوده اند.
مهندس پرويز تاکيد کرد: پديده تهيه برق از درخت کاملا متفاوت از آزمايشات معمولي است که با سيب زميني يا ليمو انجام شده است.
وي يادآور شد: هنوز دقيق معلوم نيست که اين ولتاژها از کجا مي آيند، اما به نظر مي رسد، برخي از سيگنال دهي ها در درختان شبيه به فرايند هايي هستند که در بدن انسان اتفاق مي افتد، اما سرعت آن پايين تر است.
پرويز که برق درختان را جايگزين انرژي خورشيدي براي بسياري از کاربردها نمي داند، ادامه داد: من مشتاق هستم که نتايج اين تحقيق را براي بررسي نحوه عملکرد درخت ها در اين زمينه آزمايش و بررسي کنم.



چهار شنبه 12 / 1 / 1391برچسب:, :: 12:40 ::  نويسنده : ahmad & saman

پس از گذشت 37 سال از تاسیس نیروگاه اتمی بوشهر سرانجام دیشب این نیروگاه اتمی به حداکثر توان قدرتی خود یعنی 1000 مگاوات رسید . این نیروگاه اولین نیروگاه اتمی در خاور میانه و در کشورهای اسلامیست. این نیروگاه در سال 1354 توسط دکتر اکبر اعتماد، اولین رییس سازمان انرژی اتمی ایران کلنگ زنی شد و شرکت زیمنس SIEMENS آلمان غربی ساخت آن را در دست گرفت ولی متأسفانه به دلیل وقوع جنگ این نیروگاه نیمه کاره رها شد و در جنگ تحمیلی مورد اصابت موشک هواپیمای عراقی قرار گرفت و بخشهایی از آن دچار آسیب دیدگی شد و درسال 1372 به دستور اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت ایران با حضور شرکت روس اتم روسیه دوباره بازسازی شد . ولی کشورهای آمریکا و اسراییل که از پیشرفت ایران سخت نگران بودند با ساخت ویروس استاکس نت سعی در اختلال در سیستم آن داشتند که با توان بالای مهندسان نرم افزار کشور به این امر دست نیافتند و ناکام ماندند و در تاریخ 27شهریور سال 89 سوخت اتمی وارد راکتور شد که با تلاش شبانه روزی مهندسان ایرانی و روس دیشب افتخاری دیگر برای ایران عزیزمان رقم خورد...




دو شنبه 1 / 1 / 1391برچسب:, :: 15:17 ::  نويسنده : ahmad & saman

سیم، سیم چین، سکسیونر، سلف، سنسور، سروموتور،سنکروسکوپ

اینم هفت سین بچه های برق، با آرزوی شادی و سرافرازی برای شما.
سال نو مبارک!




جمعه 21 / 12 / 1390برچسب:, :: 11:28 ::  نويسنده : ahmad & saman

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش کشور درباره جدول زمانبندي آزمونهاي سال 1390- 1391


رديف

نام آزمون

تاريخ ثبت نام آزمون

تاریخ برگزاري

   

از تاریخ

تا تاریخ

 

1

آزمون دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ناپيوسته دانشگاه جامع علمي كاربردي

90/08/11

90/08/17

90/10/02

2

آزمون دوره هاي كارشناسي فراگير دانشگاه پيام نور

ثبت نام انجام شده

90/10/30

3

آزمون دوره هاي كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي ارشد ناپيوسته فراگير دانشگاه پيام نور

90/08/04

90/08/11

90/10/30

4

آزمون تحصيلات تكميلي (كارشناسي ارشد ناپيوسته داخل)91

90/08/17

90/08/25

90/11/26,27,28

5

آزمون سراسري سال 91

90/09/16

90/09/25

91/04/8,9,10

6

آزمون دكتري تخصصي سال 91

90/10/25

90/11/2

91/01/25

7

آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته سال 91

91/03/17

91/03/23

1391/06/2

 


جمعه 17 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:4 ::  نويسنده : ahmad & saman

  درود خدمت همه دوستان


امیدواریم که از مطالب وبلاگ بهره های لازم رو برده باشید و تونسته باشید که به اطلاعات خودتون اضافه کنید.
اگه این وبلاگ مورد توجه شما قرار گرفته و ازش رضایت دارید برای حمایت از این وبلاگ میتونید در جشنواره وبلاگ برتر شرکت کرده و این وبلاگ رو بعنوان وبلاگ منتخب خودتون  انتخاب کنید.
برای شرکت در جشنواره و دادن رأی روی لوگوی جشنواره که در سمت چپ بالای صفحه قرار داره کلیک کنید و به قسمت "شرکت در جشنواره" بروید.
برای شرکت در جشنواره باید ایمیل خودتون رو وارد کنید بعدش فرم رأی براتون به ایمیل ارسال میشه و شما میتونید پنج وبلاگ رو انتخاب کنید که امیدوارم این وبلاگ یکی از انتخابهای شما باشه.
توجه داشته باشید نیازی به انتخاب استان و موضوع نیست و فقط نام نویسنده یعنی "ahmad & saman" و آدرس وبلاگ یعنی http://ahmadsaman.loxblog.com رو وارد کنید.
با تشکر از شما
 مدیریت وبلاگ




دو شنبه 5 / 12 / 1390برچسب:, :: 17:1 ::  نويسنده : ahmad & saman



من خودم هنوز مهندس نشدم اما همه مهندسارو دوست دارم واین جمله رو بهشون تقدیم میکنم :
"برای مهندسین بن بستی وجود ندارد، آنان یا راهی خواهند یافت٬ یا راهی خواهند ساخت..."
 5  اسفندماه« روز مهندس» بر شما مهندس عزیز مبارک باد.

احمد و سامان



دو شنبه 4 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:55 ::  نويسنده : ahmad & saman

یكی از ایده های جدید تولید انرژی، انتقال انرژی خورشیدی از سطح ماه بصورت بی سیم است. اصول اولیه این طرح توسط دكتر دیوید كریسول (Dr. David Criswell) محقق دانشگاه هوستون تگزاس و مدیرمؤسسه Space Systems Operations ارائه شده است. بر اساس این طرح، ابتدا مجموعه ای بسیار وسیع از سلولهای خورشیدی بر سطح ماه (كه همیشه به طرف زمین است) قرار داده میشوند تا نور خورشید را به انرژی الكتریكی تبدیل كنند. سپس انرژی الكتریكی حاصله به یك فرستنده مایكروویو ارسال میشود تا به امواج رادیویی در فركانس 2.5 گیگاهرتز تبدیل شده و از آنجا بوسیله آنتنهای با پهنای بیم    (beam) بسیار باریك بطرف زمین ارسال گردد. در سطح زمین این امواج الكترومغناطیسی پر قدرت بوسیله آرایه های بسیار بزرگ (very large array) از آنتنهای مایكروویو دریافت شده و دوباره به انرژی الكتریكی تبدِل میشوند. همچنین بخشی از این امواج توسط ماهواره های مخصوصی كه در اطراف كره زمین قرار خواهند گرفت به نقاط دیگر كره زمین كه در دید مستقیم ماه نمی باشند منعكس میشوند.
در واقع تبدیل انرژی الكتریكی به امواج الكترومغناطیسی این امكان را میدهد تا انرژی بصورت بی سیم از یك نقطه به نقطه دیگر منتقل شود و در نقطه مقابل پس از دریافت امواج الكترومغناطیسی با انجام عمل عكس، انرژی ااكتریكی مجدداً تولید گردد (به این روش اصطلاحاً
power beaming میگویند).

 


 

 

 

 

 

 

 

تقریباً اساس تمام سیستمهای انتقال برق بدون سیم بر همین پایه استوار است. البته واضح است كه بازدهی چنین سیستمهایی در مقایسه با انتقال برق در خطوط برق بسیار پایین است چون مقدار زیادی از انرژی در تبدیل برق به امواج الكترومغناطیسی و بالعكس تلف میشود و بعلاوه مقداری ازانرژی موجود در امواج نیز در فرایند تشعشع وانتقال در محیط (اتمسفرزمین) به هدر خواهد رفت. بااین وجود، دكتر كریسول در مقالات مختلفی كه ارائه كرده ( منجمله مقاله 1 و مقاله 2) بصورت تحلیلی به این مسائل اشاره كرده و با محاسبات مختلف ادعا نموده است كه میزان انرژی تولید شده با احتساب تمام این تلفات و مخارجی كه صرف ساخت و نصب تجهیزات خواهد شد باز مقرون به صرفه خواهد بود و تنها به كسری از یك سنت برای تولید یك كیلو وات بر ساعت برق خواهد رسید. البته دانشمندان ناسا نیز ایده های مشابهی مثل قرار دادن مجموعه ای از سلولهای خورشیدی و یا حتی صرفاً صفحه های منعكس كننده نور در مدار كره زمین ارائه كرده اند كه بحث بر سر اینكه كدام روش مناسبتر است هنوز ادامه دارد.

 

 



در ایران روزانه به طور متوسط 5/5 کیلووات ساعت انرژی خورشیدی بر هر متر مربع از سطح زمین می تابد و 300 روز آفتابی در 90% خاک کشور داریم.

مساحت ایران تقریبا 1600000 کیلومتر مربع یعنی حدود 1012 × 6/1 متر مربعاست.

میزان تابش روزانه انرژی خورشید در ایران برابر است با 1012×5/5×6/1 کیلو وات ساعت.

میزان کل تابش خورشید در طول روز برای ایران تقریبا برابر است با 109×9 مگاوات ساعت.

اگر تنها از 1% مساحت ایران انرژی خورشیدی را دریافت کرده و راندمان سیستم دریافت انرژی تنها 10 % باشد، باز هم می توانیم روزانه 106×9 مگاوات ساعت انرژی از خورشید دریافت کنیم.

منبع: سانا



دو شنبه 24 / 10 / 1390برچسب:, :: 13:25 ::  نويسنده : ahmad & saman



قطعا تا به حال برای شما پیش آمده که یک پریز برق خودش را پشت کمد ، مبلمان و یا یکجای تنگ و تاریک قایم کرده باشد و شما زاویه دید مناسبی نسبت به آن نداشته باشید که در این صورت پیدا کردن سوراخ ها کاری بس دشوار است و احتمال موفقیت خیلی کم !

در این ایده یک محدودیت از یک وسیله پر کاربرد که شاید روزانه بارها و بارها با آن سرو کار داریم حذف می شود .

پریز ها در جای جای خانه قرار گرفته اند  گاهی بالا ، پایین ، پشت و زیر وسایلی که در محیط هستند و بسته به زاویه ای که ما نسبت به آنها داریم تشخیص موقعیت و زاویه سوراخ های روی پریز برای ما ممکن می شود که اگر زاویه مناسب نباشد تشخیص کمی دشوار است .


با این ایده دو سوراخ روی پریز ها کاملا حذف می شوند و به جای این دو سوراخ ، یک شیار دایره ای شکل وجود دارد که شما بدون نگاه کردن به پریز می توانید دوشاخه را در هر زاویه ای داخل پریز قرار دهید .


در همه وسایل الکترونیکی همیشه یک قطب منفی و یک قطب مثبت وجود دارد و جریان برق بایستی از قطب مثبت وارد و از قطب منفی خارج شود ، در این ایده دو دایره طراحی شده است که دایره وسط قطب منفی و دایره خارجی قطب مثبت را انتقال می دهد که بدین وسیله اتصال صحیح دوشاخه در هر زاویه امکان پذیر شده است .

طراحان این ایده Suhyun Yoo, Eunah Kim و Jinwoo Chae می باشند .



چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 21:45 ::  نويسنده : ahmad & saman

به ماشین های برقی سبز ویا هیبریدی در بزرگراهها توجه زیادی شده است اما در خصوص فضای تبلیغاتی در بزرگراهها چطور؟

این بیلبورد بزرگ تبلیغاتی که با استفاده از پنج توربین بادی ونود وشش پانل خورشیدی برق مورد نیاز آن را فراهم می آورد.


 

 


 


 

ریکو اظهار داشت این بیلبورد بزرگ در بزرگراه M4 که ازمرکز شهر تا فرودگاه هیترو که از شلوغ ترین معابر اروپا هست نصب می گردد.

 


لینک فیلم

 

منبع: دیسکاوری



چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 21:43 ::  نويسنده : ahmad & saman

تولید خودروهای خورشیدی بدلیل اینکه انرژی حرکتی خود را از نور خورشید و بواسطه پنل های خورشیدی می گیرند و از انرژی ارزان و سبز استفاده می کنند بسیار مورد توجه خودروسازان است هرچند هنوز قدرت و شتاب لازم خودروهای دارای سوخت بنزینی را ندارند. چنانچه شما هم مایل به کار در این زمینه باشید لازم نیست هزینه های هنگفتی کنید یک وسیله چهارچرخه که پنلی خورشیدی به آن متصل باشد می تواند یک خودروی خورشیدی ساخت دست شما باشد. 

 

 


 

کوچکترین خودروی خورشیدی جهان در واقع چهارچرخه ای است به طول ۱٫۳ اینچ که کار خاصی انجام نمی دهد و در حمل بار و مسافر نمی توان از آن استفاده کرد و شاید بتوان در مسابقاتی از این دست شرکت داده شود.

چنانچه شما هم علاقه مند به ساخت خودروهای خورشیدی باشید به همین سادگی می توانید خودروی مینیاتوری خود را بسازید تنها کافیست آستین های خود را بالا بزنید

 

منبع:  آی تی بلاگ



چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 20:12 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

Bird's-eye view of solar plant that works at night

(Image: Markel Redondo)

Sunshine can be turned into electricity at night in this thermosolar plant. Gemasolar, in Fuentes de Andalucía near Seville in Spain, is the first commercial-scale plant to use an innovative "battery" that stores energy as molten salts.

More than 2600 heliostats - flat mirrors - over 185 hectares reflect and concentrate sunlight onto the top of a tower. In the "power tower", potassium and sodium nitrate salts are heated to 565 °C and then pass through a heat exchanger where they turn water into steam to drive turbines in the 19.9 megawatt plant.

When there's more heat than is needed to turn the turbines, some of the hot salt solution is stored in a tank. This battery allows electricity to be generated for up to 15 hours when there's no sunshine. "In summertime, we expect to run continuously most days," says Santiago Arias, technical director of Torresol Energy, which owns the plant.

In the winter, daily sunlight is inadequate for the plant to operate at full power throughout the night. Arias says Torresol can either run the plant until the battery is exhausted, or it can modulate the power of the turbine during darkness so it is at its maximum between 11 and 11.30 pm, when electricity demand - and price - peaks, "so we are able to reach the next day without stopping the turbine".

In this way Gemasolar should be able to generate electricity for 6500 hours a year, which the company claims is up to three times as long as other renewable energies.

Torresol is also building twin 50 MW parabolic plants in southern Spain. In these, oil in a pipe is heated by sunlight reflected from parabolic mirrors. They, too, will have molten salt batteries, able to generate power for 7.5 hours after the sun sets. The plants will begin commercial operation on 1 January 2012.

 

sorce

http://www.newscientist.com


آفتاب را می توان به برق در شب در این گیاه thermosolar تبدیل شده است. Gemasolar در فوئنتس د Andalucía در نزدیکی سویل در اسپانیا ، اولین گیاه در مقیاس تجاری به استفاده از نوآورانه "باتری" که ذخایر انرژی به عنوان نمک مذاب است.

بیش از 2600 heliostats -- آینه های تخت -- بیش از 185 هکتار را منعکس و تمرکز نور خورشید بر روی نوک یک برج. در "برج قدرت" ، نمکهای پتاسیم و سدیم نیترات به 565 گرم · C و سپس از طریق یک مبدل حرارتی عبور جایی که آب آنها را تبدیل به بخار به درایو توربین در نیروگاه مگاواتی 19.9.

هنگامی که حرارت بیش از مورد نیاز برای چرخش توربین وجود دارد ، برخی از راه حل گرم نمک در یک مخزن ذخیره می شود. این باتری اجازه می دهد تا برق برای تا 15 ساعت تولید می شود هنگامی که آفتاب وجود دارد. سانتیاگو آریاس ، مدیر فنی Torresol انرژی ، که صاحب کارخانه می گوید : "در فصل تابستان ، ما انتظار داریم که به طور مداوم اجرا در بیشتر روزهای".

در زمستان ، نور خورشید روزانه ناکافی برای گیاه به کار در با تمام توان (Full Power) در طول شب است. آریاس می گوید Torresol هم می تواند اجرا گیاه تا باتری خسته شده است ، یا قدرت توربین آن را می توانید در طول تاریکی زیر و بم پس از آن در حداکثر آن بین 11 و 11،30 PM است ، هنگامی که تقاضای برق -- قیمت -- قله ، "بنابراین ما قادر به رسیدن به روز بعد و بدون متوقف کردن توربین "است.

در این راه Gemasolar باید قادر به تولید برق به مدت 6500 ساعت در سال است ، که ادعاهای شرکت تا سه بار به عنوان طولانی به عنوان انرژی تجدید پذیر دیگر.

Torresol همچنین ساختمان دوقلو 50 مگاوات نیروگاه های سهموی در جنوب اسپانیا است. در این ، روغن را در یک لوله است به توسط نور خورشید منعکس شده از آینه های سهموی گرم می شود. آنها ، بیش از حد باتری های نمک مذاب ، قادر به تولید برق به مدت 7.5 ساعت پس از مجموعه خورشید داشته باشند. گیاهان عملیات تجاری در تاریخ 1 ژانویه 2012 شروع خواهد شد.

منبع:

http://www.newscientist.com

Translate By Google

 

 



چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 19:31 ::  نويسنده : ahmad & saman

گروه انرژی تجدید پذیر استرالیا برای اولین بار توربین بادی بدون صدا به قدرت 20 کیلووات را معرفی نمود.این توربین با تعداد 30 پره از جنس آلومینیوم قابلیت حداکثر جذب باد را دارد.

برای مطالعه متن کامل و دیدن عکسهای بیشتر به ادامه مطلب بروید

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 12 / 10 / 1390برچسب:, :: 19:23 ::  نويسنده : ahmad & saman

تصویر زیر متعلق به توربینی بادی در آردروسان اسکاتلند است که انفجار آن در اثر وزش بادهای شدید، آن را در صدر اخبار قرار داده است. انفجار این توربین روز گذشته و زمانی رخ داد که در اثر وقوع طوفان اقیانوسی در مناطق شمالی انگلستان، بادهایی با سرعت 260 کیلومتر بر ساعت این منطقه را درنوردیدند. اما سوال اینجاست که چه عاملی باعث انفجار این توربین شده است؟
به گزارش نیوساینتیست، یک فیلم آماتوری که از این حادثه گرفته شده، نشان می‌دهد که سر این توربین به دور محورش پیچیده است، و ظاهرا یکی از پره‌های آن قبل از آغاز آتش‌سوزی پوشش کامپوزیتی کربنی خود را از دست داده است.


هنوز مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی افتاده، اما توجهات روی توانایی توربین برای خاموش شدن خودکار در باد شدید متمرکز شده است. عملیات خاموش شدن توربین معمولا با خلاص کردن پره‌های توربین انجام می‌شود که باعث توقف چرخش پره‌ها می‌شود. یک توربین بادی به طور معمول زمانی‌که سرعت باد به 90 کیلومتر در ساعت می‌رسد خاموش می‌شود، اما مشخصا چیزی در آردروسان به درستی عمل نکرده و شاید باعث به وجود آمدن اضافه جریان در سیم‌پیچ‌های توربین شده که ممکن است همین امر منجر به آتش‌سوزی شده باشد.
یک منشاء دیگر مشکل ممکن است بروز نقص در گیربکس (جعبه دنده) توربین باشد. وجود گیربکس تضمین می‌کند سرعت روتور توربین به نحوی تنظیم شده باشد که الکتریسیته تولیدی ژنراتور برای استفاده در شبکه برق مناسب باشد.
این اتفاق اکنون از سوی شرکت Vestas به عنوان سازنده توربین و شرکت Infins of Edinburg به عنوان بهره‌بردار نیروگاه تحت بررسی قرار دارد. به گفته مسولان اینفینیس، به عنوان اقدامات احتیاطی این نیروگاه اکنون از شبکه برق جدا شده و تا زمانی‌که تحقیقات به نتیجه نرسد، نیروگاه مجددا به شبکه وصل نخواهد شد.
این مساله که توربین قطعات بزرگی از مواد مشتعل را از خود به اطراف پراکنده کرده است، به یکی از نگرانی‌های مردمی تبدیل شده است که در نزدیکی چنین تاسیساتی زندگی می‌کنند. مسلما این مساله در آینده مجوز اعتراضات بیشتر را برای گروه‌های مخالف مزارع نیروگاه‌های بادی مانند Country Guardian فراهم می‌آورد.

لینک خبر:

خبرآنلاین

نیوساینتیست



یک شنبه 13 / 8 / 1390برچسب:, :: 13:10 ::  نويسنده : ahmad & saman

QR Code یک رمزمیله‌ی ماتریسی (یا بارکد دودورا [دوبُعدی]) است. می‌توان آن را با پوينده‌ها‌ی QR، تلفن همراه دوربیندار و تلفن هوشمند خواند. این بارکُد دربردارنده‌ی چیدمانی از چهارگوش‌ها‌ی سیاه بر روی زمینه‌ی سپید است. داده‌ی نهفته می‌تواند نوشته، نشانی وب، شماره تلفن، یا داده‌ی دیگری باشد.

ساخت ژاپن در سال ۱۹۹۴ میلادی بدست شرکت تویوتا. در ژاپن بسیار فراگیر است و بیشترین کاربرد را میان بارکد‌های دوبُعدی دارد. "QR" کوتاه "Quick Response" (پاسخ تند) می‌باشد، زیرا سازنده‌ی آن می‌خواست کُد به گونه‌ای باشد که درونمایه‌ با شتاب زیاد رمزگشایی شود.

یکی از نکات جالب برای من ابزار بارکد اسکنر موبایل هست که در سیمبیان نوکیا و نیز در سیستم عامل آندرویید تعبیه شده.  منظور من بارکدهایی هست که به QR Code معروفند (Quick Response Code).

خیلی ها نمی دانند اصلاً بارکد دقیقاً چه چیزی ست، خود من هم دقیقاً نمی دانستم که بارکد چیست و چرا به این شکل است؟ بارکد به سادگی روشی برای ذخیره اطلاعات است که توسط ماشین قابل خواندن باشد. بارکدهایی که همیشه پشت کالاها می بینیم، بارکدهای یک بعدی نامیده می شوند و از خطوط موازی با ضخامتهای مختلف و با فاصله از هم تشکیل شده اند که از استانداردهایی پیروی می کنند اما بارکد می تواند به شکل یک پترن تشکیل شده از مربعهای ریز، نقاط یا چند ضلعی ها نیز باشند که بارکد دو بعدی خوانده می شوند.

کیو آر کد شامل بارکدهایی با شیوه ذخیره و نمایش اطلاعات دو بعدی ست و قابلیتهای بیشتری نسبت به بارکد یک بعدی دار دارد. امروزه از این کدها در تلفن های همراه دوربین دار استفاده می شود به این شکل که نرم افزار مخصوصی در گوشی نصب می شود و شما دوربین موبایل را جلوی تصویر کد در هر جایی که باشد چه روی کاغذ و یا نمایشگر و یا روی بدنه اتوبوس نگه می دارید و اطلاعات که معمولاً آدرس یک وب سایت است به سرعت نمایش داده می شود ومرورگر  به کار می افتد و شما بی نیاز به تایپ یک آدرس آن را ذخیره می کنید. به عمل لینک از دنیای فیزیکی به دنیای دیجیتال “هارد لینک” نیز گفته می شود.

مورد استفاده دیگری که من هنگام کار با آن برخورد کردم زمان دانلود کردن یک نرم افزار موبایل بود، بصورتی که اطلاعاتی مربوط به موبایل را از طریق رایانه دسک تاپ وارد سایت می کردید ولی لینک قابل اعتماد دانلود فقط باید از طریق موبایل باز و دانلود می شد. لینک مورد نظر که یک لینک طولانی بود توسط کیو آر کد نمایش داده می شد و به این ترتیب به سرعت از طریق موبایل فایل را دانلود می کردید.

نرم افزار بارکدخوان: احتمالاً نرم افزارهای زیادی برای اسکن بارکد در اینترنت هست اما شما می توانید با توجه به نوع گوشی خود و با طی کردن دو سه مرحله ساده نرم افزار مورد نظر را از اینجا  بصورت رایگان دریافت و نصب کنید: http://reader.kaywa.com

همچنین برای مشاهده ی موبایل هایی که از این سیستم پشتیبانی میکنن، به آدرس زیر بروید:
http://reader.kaywa.com/phones

حالا می خواهیم برای وبلاگ یا سایت خود یک بارکد بسازیم و حتی در ساید بار وبلاگ نمایش بدهیم، تا اگر کسی خواست لینک را در موبایلش نیز ذخیره کند به راحتی این کار را انجام دهد.برای اینکار به این آدرس بروید و آدرس وبلاگ خود را تایپ کنید و تصویر جنریت شده را ذخیره کنید: http://qrcode.kaywa.com

این کیوآر کد وبلاگ ماست:




آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان